Februárban négy egészségügyi intézmény – a Zala Megyei Kórház, a Szent János Kórház és Észak-budai Egyesített Kórházak, a Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ, valamint Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet – 2009 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését zárták le a számvevők. Mind a négy intézmény esetében az integritásalapú működést biztosító belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében tárt fel hiányosságokat az ellenőrzés, de
eltérő mértékben voltak szabálytalanságok a pénzügyi és vagyongazdálkodás területén
is, írja az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Jellemző volt, hogy a kórházak nem működtettek a jogszabályi előírásoknak megfelelő kockázatkezelési rendszert, nem végeztek kockázatelemzéseket, valamit a belső ellenőrzési rendszer működtetése során a jogszabályi előírások hiányosan érvényesültek. A pénzügyi gazdálkodásra vonatkozóan
a nem közvetlenül gyógyászati célú beszerzéseket is a közbeszerzési szabályok megsértésével hajtották végre,
de ugyanúgy jellemző volt az is, hogy a konszolidáció ellenére folyamatosan újratermelődött a szállítói tartozásállomány.
A nem megfelelő belső kontrollrendszer kialakítás hozzájárult, hogy a pénzügyi gazdálkodást az intézményekben folyamatosan fennálló és fokozódó likviditási nehézségek jellemezték, a menedzsmentek nagyobb kötelezettséget vállaltak, mint amire pénzügyi fedezetük rendelkezésre állt.
Április végén az ÁSZ lezárta a kecskeméti székhelyű Bács-Kiskun Megyei Kórház és a miskolci központtal működő Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház 2011 és 2014 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ellenőrzések mindkét intézménynél
hiányosságokat tártak fel az irányítószervi feladatellátásban,
a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése területén, továbbá az ÁSZ szabálytalanságokat állapított meg a kórházak pénzügyi és vagyongazdálkodásában is.
Ezeknél az intézményeknél hiányosság volt, hogy az SzMSz-eket – vagyis a működést meghatározó alapdokumentumok egyikét – nem módosították az alapító okirat változásaival összhangban. A közbeszerzési szabályokat ezeknél a kórházaknál is számos esetben megsértették, az értékhatárt elérő dologi és dologi jellegű, illetve felhalmozási kiadásoknál
több esetben előfordult, hogy elmaradt a közbeszerzési eljárás lefolytatása, függetlenül a beszerzés tárgyától.
A folyamatos fizetőképesség nem volt biztosított, a fizetőképességet a szállítói kötelezettségek határidőn túli rendezésével tudták csak biztosítani. Ezáltal a szállítói tartozások, valamint az egyéb kötelezettségek határidőben történő kifizetése nem volt biztosított.
Hasonló volt a helyzet a karcagi Kátai Gábor Kórházban is, amelynek a szintén 2011 és 2014 közötti időszakot értékelő ellenőrzését május elején fejezte be az ÁSZ. Ennél az intézménynél hiányosságokat is tártak fel a számvevők az integritásalapú működést biztosító belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében, valamint
szabálytalanságok voltak a pénzügyi és vagyongazdálkodásban is.
A közbeszerzési előírásokat számos esetben megsértették az ellenőrzött időszakban.
A hódmezővásárhelyi székhellyel és makói telephellyel működő Csongrád Megyei Egészségügyi Ellátó Központ 2011 és 2014 közötti gazdálkodását is értékelte az ÁSZ. Az intézményre vonatkozó megállapítások itt sem különböztek:
hiányosságok a korrupció elleni védettséget biztosító belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében,
valamint a pénzügyi és vagyongazdálkodás sem volt szabályszerű.
Lezárult a Szent Kristóf Szakrendelő Újbudai Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék a 2011-2014 közötti időszakra vonatkozóan értékelte a társaság közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenysége szabályszerűségét. Az ellenőrzés megállapította, hogy a tulajdonosi jogok önkormányzati érvényesítése szabályszerű volt. A társaság a vagyonával felelősen gazdálkodott, beszámolási kötelezettségét teljesítette. Az egészségügyi alapellátás bevételeinek és ráfordításainak elszámolása szabályos volt, hiányosságok a beruházások és felújítások elszámolása tekintetében voltak.