A Fiat Chrysler autógyártó konszern és az Uber kocsimegosztó közös projekt nyélbe ütésén dolgoznak. A megállapodást 2016 végére írhatják alá, mondták az ügyre rálátó források a Bloomberg portálnak. Az értesülést egyik cég sem kívánta kommentálni.
A Fiat már megállapodott a Google-lal arról, hogy közösen előállítanak 100 darab önvezető robotautót tesztelésre.
A járművek alapja a Chrysler Pacifica modellje lesz, az önvezető technológiát a Google adja.
Nagyon valószínű, hogy az Uberrel kidolgozás alatt álló megállapodás is robotautókhoz kapcsolódik.
Az autógyártó állítólag az Amazont is megkereste, hogy robotjárműveket fejlesszenek a házhozszállításokhoz. Megegyezés egyelőre nem született, az Amazon azt nyilatkozta, pletykákat nem kommentál.
Sergio Marchionne, a konszern vezérigazgatója egy ideje nem csak az autógyártók közti együttműködéseket sürget, hanem igyekszik nyitni az autópiacra belépő techcégek (például a Google, az Apple vagy az Uber) irányába is. Marchionne azzal érvel, hogy az autógyártók teljesen fölöslegesen dobnak ki rengeteg pénzt az ablakon, amikor egymással párhuzamosan fejlesztenek azonos célra technológiákat.
John Elkann Fiat-elnök azt mondta,
az autógyártóknak „gyakorlatiasan” kell a kérdéshez állniuk, és együtt kell működniuk az új piaci szereplőkkel.
A Fiat nyitottságához persze hozzátartozik, hogy a konszernnek tetemes adóssága van, így valószínűleg egész egyszerűen nincs elég pénze a fejlesztésekre, különösen olyan, szinte szűz területeken, mint az önvezető technológia.
„Az itt a nagy kérdés,
igaza van-e a Fiat Chryslernek abban, hogy együtt akar működni az iparág új szereplőivel, vagy versenyeznie kellene velük, ahogy a többi autógyártó teszi”
– mondta Massimo Vecchio, a Mediobanca befektetési bank elemzője. „Mi úgy látjuk, az a forgatókönyv, ami szerint minden autógyártó külön-külön kifejleszti az önvezető technológiát a tőkepocsékolás újabb példája lenne.”
A közelmúltban a Fiat több riválisa fektetett pénzt techcégekbe, hogy jobban belelássanak abba a piaci szegmensbe, amely elhozhatja a közlekedés következő forradalmát:
Ezek a cégek kivétel nélkül azt szeretnék elérni, hogy háttérbe szoruljon a hagyományos autóbirtoklás, az emberek inkább pillanatnyi igényeiknek megfelelően szolgáltatásokat vásároljanak. Vagyis ne vásároljanak autót, inkább rendeljenek egy fuvart (humán vagy gépi sofőrrel), amikor épp szükségük van rá.