Törvényesen is sofőrnek minősülhet a Google önjáró autó mesterséges intelligenciája - döntött az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) a cég kérvényére. A Google még tavaly novemberben nyújtotta be a dokumentumokat, miszerint
egy olyan önjáró autót szeretnének tervezni, amelynek már egyáltalán nem lenne szüksége emberi sofőrre.
Ez esetben az autonóm vezetőszoftver számítana a jármű vezetőjének, és egy utasnak sem kellene jogosítvány. A hivatal egyetért a Google azon véleményével, hogy a "sofőr" fogalma manapság már nem azt jelenti, amit az elmúlt száz évben.
Ez nagy előrelépést jelent: az önjáró autókat gyártó cégek mind arra panaszkodtak, hogy a jelenlegi szabályozás akadályozza a fejlesztést, és a tesztelést.
A Google önjárói ugyan képesek teljesen autonóm módon közlekedni, eddig szükséges volt, hogy a járműben üljön egy jogosítvánnyal rendelkező ember is,
ha a helyzet megköveteli, áttudja venni az irányítást a kormány, és a pedálok felett.
A keresőóriás szerint bár furcsán hangozhat, de ez kifejezetten hátrányos: ha az emberek átveszik az irányítást az autó felett, akkor felülírják a rendszer döntéseit.
A Google januárban közzétett jelentése szerint 2015 szeptember 24. és november 30. között összesen 700 ezer kilométert tettek meg a tesztautók Amerikában. Ezalatt összesen 272 technikai problémát jegyeztek fel, ezek között hardveres, és szoftveres hiba egyaránt volt.
Csak 13-szor fordult elő, hogy a sofőrnek át kellett vennie az irányítást,
mert olyan veszélyhelyzet állt elő, amit a robotpilóta magától nem tudott kezelni.
Korábban az is kiderült, a Google autói alig karamboloznak: 2,7 millió megtett kilométeren csak tizenegyszer. A balesetek 94 százalékát azonban emberi hiba okozta.