Az önvezető autók már készen vannak, a technológia működik – mondta Trybek Gábor, a Business Lease lízingcég kereskedelmi igazgatója a Business Lease, a Business Training Associates oktató- és a TMF Hungary tanácsadócég közös konferenciáján. Elterjedésük egyik legnagyobb akadálya, hogy
egyelőre teljesen hiányzik a jogi szabályozás,
mondta az igazgató.
A működő önvezető autók megjelenése az utakon sok erkölcsi és jogi kérdést vet fel, ezért a jogi környezet kialakítása nagyon nehéz feladat, tette hozzá Pletser Tamás, az Erste Bank olajipari elemzője. A tesztelés alatt álló önvezető autók eddig nagyon biztonságosan működtek (sokkal biztonságosabban, mint a humán sofőr által vezetett járművek), ennek ellenére meg kell válaszolni például azt a kérdést, hogy
ki a felelős, ha egy önjáró autó hiba miatt elgázol egy gyalogost.
A kocsi gyártója? A tulajdonosa? Ha a gyártó, akkor pontosan ki? A cég? A szoftverért felelős programozó vagy programozók? Mi legyen a büntetés?
Az autózás jövőjét az önvezető, elektromos autók jelentik, véli Trybek Gábor. 2010-ben egymilliárd személygépjármű volt a világon, ez a szám az előrejelzések szerint 2050-re a jelenlegi feltételek mellett négymilliárdra nő.
2030-ra az autózás okozta externális költségek (például a környezetszennyezés miatt) a világ nagyvárosaiban átlagban 50-60 százalékkal nőnek.
Az Egyesült Államokban egy statisztika szerint az autók idejük 96 százalékát parkolással töltik, vagyis általában kihasználatlanul állnak valahol.
A tendenciákat és a technológia fejlődését figyelembe véve nagyon valószínű, hogy a jövőben sok embernek nem lesz saját autója, hanem az Uber szolgáltatásához hasonlóan fognak önvezető autót rendelni, amikor szükségük lesz rá.
Az autó jön, elviszi az utast a céljáig, aztán megy tovább a dolgára.
Az autó nem áll kihasználatlanul, nem foglalja fölöslegesen a helyet.
Az elektromos autók elterjedésének legnagyobb gátja az akkumulátorok ára és teljesítménye, ezektől függ, hogy az elektromos autók mikor lesznek versenyképesek a belső égésű motort használó járművekkel, mondta Pletser Tamás. Az akkumulátorok ára az elmúlt években drasztikusan esett, bár hogy pontosan hol tart, csak sejteni lehet: az akkumulátorokat érintő információkat a gyártók hétpecsétes titokként őrzik. A szakértő szerint az elektromos autók elterjedése közeleg, és ez nagyon jó, de
még legalább hat-nyolc évet kell várni,
amíg komolyabban beindul a térhódításuk.
Az energiaszektorban az új technológiák fejlődésének (beleértve az elektromos autók akkumulátorait, a palakitermelést, a cseppfolyósgáz-piacot, a napelemeket) nagy lökést adott, hogy évekig magas volt a kőolaj ára, a 100 dollár fölötti sávban mozgott, mondta Vargha Péter Simon, a Mol vezető közgazdásza. Az olaj (és a földgáz) ára leesett, de a bekövetkezett fejlesztéseket már nem lehet visszacsinálni.
Például a napelempanelek ára wattonként számolva 1977-ben még 77 dollár volt, 2014-ben már csak 0,36 dollár,
ezen nem változtat, hogy a kőolaj ára a harmadára olvadt.
A megújuló energiaforrások elterjedése drámai változást hoz majd az energiapiacon. Ezt jól jelzi, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség évek óta mindig csak fölfelé módosítja a nap- és szélenergia termelésére vonatkozó előrejelzését.
A nagy kérdés, véli Vargha, hogy a fejlődő országokban milyen technológiák fognak elterjedni. A szakértő szerint az olyan országok, mint India, valószínűleg ugrani fognak, és kihagyják a fosszilis energiahordozók uralta korszakot, ami a fejlett országokban megvolt.