Az MNB megállapította: a biztosító az ügyfél-tájékoztatáshoz használt dokumentumaiban a jogszabályváltozásokat jelentős késedelemmel vagy egyáltalán nem vezette át.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésekkel kapcsolatos tájékoztatókat,
értesítőket számos esetben határidőn túl küldte meg az ügyfelek részére.
A biztosító panaszkezelése több szempontból sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.
Hiányosságokat talált a jegybank a biztosítási szerződések egyes tartalmi elemeiben is, és problémát jelentett az is, hogy a szerződés-nyilvántartó rendszer az ügyfélküldemények postázási dátumát az egyes szerződéseknél nem tartotta nyilván ellenőrizhető és kereshető módon.
A Wáberer biztosító nyilvántartásából az ügyfél nyilatkozatának tartalma és beérkezésének ideje alapján nem állapítható meg mindenkor az sem, hogy a biztosító határidőben válaszolt-e a kárigényre.
Tartalmát tekintve több ponton hiányosak voltak a Wáberer biztosító által kötött kiszervezési szerződések, s több esetben az adatszolgáltatási kötelezettségeit sem teljesítette határidőben a kötvény-, és kárnyilvántartó szervek felé, illetve a jegybanki adatszolgáltatás sem volt minden esetben jogszabályszerű.
A kockázatkezelési rendszer esetében hiányzott a biztosító konkrét kockázati limitrendszere, s az azok megsértésekor alkalmazandó eljárások. Problémák merültek fel a biztosító szervezeti és működési szabályzatával, call centerének informatikai működésével és a számlarenddel kapcsolatban is.
Az MNB határozatban kötelezte a Wáberer biztosítót, hogy szeptember 30-ig adjon számot a feltárt hiányosságok kijavításáról, továbbá
7-7 millió forint felügyeleti, illetve fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
Utóbbi kapcsán – a vizsgálat egyenként nem jelentős fogyasztóvédelmi megállapításait összességükben is értékelve – súlyosító tényező volt, hogy a biztosító nem fordított kellő figyelmet a jogszabályok átültetésére, illetve a feltárt hiányosságok fokozták a biztosító és ügyfelei között eleve fennálló információs aszimmetriát.
Enyhítő körülményként került értékelésre azonban, hogy előbbiek tekintetében – a vizsgált időszak kezdetéhez képest – a biztosító jelentős javulást mutatott, illetve a megállapításokkal jelzett hibák kijavítása érdekében jellemzően már intézkedéseket tett.
A jegybank által feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a biztosító megbízható működését.