A következő néhány évtizedben a történelem legnagyobb vagyonátörökítése megy majd végbe az Egyesült Államokban és globálisan. Csak az USA-ban durván 30 ezermilliárd dollárnyi eszköz kerül majd az Y és az X generáció (vagyis a legfiatalabbak) kezébe. Ha pedig a vizsgálatok pontosak, a fiatalok szinte azonnal meg is válhatnak szüleik pénzügyi tanácsadóitól – írja a CNBC.
Általánosan igaz ugyanis, hogy amikor a vagyonok egyik nemzedékről a másikra szállnak, az örökösök a tanácsadókat is lecserélik – mondja Gauthier Vincent, a Deloitte amerikai vagyonkezelői részlegének vezetője.
A tanácsadó cégek számára tehát
vízválasztó lesz a következő időszak,
és ahogy a nagy vagyonátruházás fokozódik, az is kiderül majd, hogy mely stratégiák bizonyulnak életképesnek. A verseny szempontjából ez egy rendkívül izgalmas időszak lesz – mondja Vincent –, ami alapjaiban rendezheti át a piaci részesedéseket.
Mindez azonban egyáltalán nem könnyű a vállalatok számára, amelyek igyekeznek a jelen bevételeire koncentrálni. Az már jól látszik, hogy a következő generáció adja majd a szektor jövőjét, de sokan nem akarnak ebbe már ma beruházni. Vonzóvá válni a fiatalok szemében ugyanis nemcsak komoly költségekkel jár, de új technológiákat és szolgáltatási modelleket is igényel.
Egyes társaságok azonban már igyekeznek más szemszögből megközelíteni a kérdést. A GenSpring Family Offices például kifejezetten arra fókuszál, hogy egységként kezelje a leggazdagabb családokat. Ahogy egy asztalhoz tudja ültetni az összes családtagot, úgy
nagyobb a valószínűsége, hogy a fiatalok sem fognak elpártolni a cégtől,
amikor megtörténik a vagyon átörökítése.
A teljes képnek van egy erőteljes technológiai aspektusa is. A pénzügyi technológia által kínált tanácsadási lehetőségek ugyanis egyre vonzóbbak a teljes ügyfélkör számára. Az elmúlt időszakban pedig a pénzügyi cégek igen széles spektrumban kezdtek el terjeszkedni ezen a területen. Sokan saját megoldásokat fejlesztettek ki, míg mások inkább felvásárolták a pénzügyi technológiában utazó fiatal cégeket. Bárhogy is, az egyértelmű, hogy ma már nem lehet figyelmen kívül hagyni a befektetők erre irányuló igényeit, ahogy egyre többen viselkednek következő generációs befektetőként – mondja Vincent.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tanácsadó szektor teljesen átváltana alacsony költséggel járó robotokra. Vincent ugyanis hangsúlyozza, hogy a kutatások következetesen azt mutatják, a fiatalabb nemzedék jóllehet igényli az önműködő elektronikai megoldásokat,
eközben emberi tanácsadókra is vágyik.
Mi több, a fiatalok szeretnének kényelmesen mozogni különböző üzleti modellek között, és tisztán látni, hogy miért fizetnek. Mindehhez pedig egy olyan, még nem tökéletesen létező hibrid modellre volna szükség – mondja Vincent –, amelyben az emberi tanácsadók digitális eszközöket használnak, amelyek segítenek megtalálni nekik, mire vágyik pontosan az ügyfél. Gazdaságilag persze nem mindig kifizetődő jelentős időt fordítani kis számlával rendelkező fiatalokra, de ez vezet oda, hogy a jövőben a nagy vagyonok számára is vonzó célpontok legyenek a tanácsadó cégek.