A múlt hét csütörtöki népszavazás után beszakadó font automatikusan levitte a brit termékek és szolgáltatások árát a nemzetközi vásárlók számára. Nem véletlen, hogy
hirtelen igencsak megugrott a kínaiak érdeklődése a brit nyaralások iránt
a Ctrip.com International utazási alkalmazás közlése szerint – írja a Bloomberg.
Ha pedig a gyenge font kitart, az még jót is tehet a brit luxuscégeknek, amelyek legnagyobb vásárlói bázisát a kínai turisták adják. A világ második legnagyobb gazdaságából tavaly 270 ezer utazást bonyolítottak le az Egyesült Királyságba, ami 46 százalékos emelkedésnek számít. Ráadásul a British Airways tulajdonosa is azt nyilatkozta,
a gyenge font fokozni fogja a turisták beáramlását.
Noha a Harrods ügyvezető igazgatója szerint a font bármilyen rövid távú esése hatással van a Londonba látogatók számára, Michael Ward úgy nyilatkozott, időre van szükség ahhoz, hogy a kínai turistáktól származó előnyök érdemben megjelenhessenek. Ezzel együtt számos luxuscég megemelheti a brit árait, amennyiben a font hosszú ideig gyengélkedik. A befektetők
inkább negatívan ítélik meg a brexit hatásait a luxusszektor egészére nézve,
kiemelve az olyan cégek részvényeinek süllyedését, mint a francia LVMH vagy a Gucci mögött álló Kering.
Mindazonáltal a font 10 százalékos esése mintegy 90 millió fonttal toldaná meg például a Burberry adózás előtt eredményét – mondta a MainFirst Bank elemzője. A vállalat bevételeinek ugyanis nagyjából 10 százaléka származik az Egyesült Királyságból, 60 százalék pedig a turistáktól.
Az érmének azonban van egy másik oldala is. Nevezetesen, hogy a gyenge font igencsak visszafoghatja a brit turisták vásárlóerejét. Ez pedig az egész európai turizmus számára kiemelt kérdés, mivel
a németek után a brit utazók költik el a legtöbb pénzt
az európai országok közül – mintegy 39 millió fontot – külföldön. A legfontosabb célországok között pedig ott van Spanyolország, Franciaország és Írország is.
A szektor azonnal reagált is a brexitre. A légitársaságok, a hotelek és más szabadidős tevékenységekkel összefüggő vállalatok részvényei esni kezdtek. Az EasyJet például 12 éve nem esett akkorát, mint hétfőn, miután a vállalat közölte, a britek kilépése a csökkenő kereslet miatt negatív hatással lesz a nyár további részére.
Nemcsak a vállalatok, de a nemzetgazdaságok is foghatják a fejüket, ha a brit turisták otthon maradnak. Több olyan uniós ország van ugyanis, ahol a GDP 5 százalékát teszi ki a turizmus, most azonban kevesebb brit vendégre készülhetnek – írja a Bloomberg.
Kiemelkedik a sorból Görögország, ahol
a turizmus a gazdaság mintegy 19 százalékát adja.
A font esése pedig nemcsak kevesebb brit turistát jelenthet, de azok is kevesebbet költhetnek, akik egyáltalán elindulnak. A brit turistákból származó görög bevételek ráadásul tavaly több mint 30 százalékkal emelkedtek, ahogy a beutazások majdnem 15 százalékkal bővültek.