A termelők és a feldolgozók képviselői is egyetértettek abban, hogy tarthatatlan a hazai feldolgozók által fizetett alacsony, 70 forintos tej felvásárlási ár, míg az exportra kerülő tejet 110 forintért veszik át a gazdálkodóktól a külkereskedők.
Tenni kell azért, hogy a termelők ne vigyék külföldre a magyar tejet,
mert tejhiány alakulhat ki itthon. A kamara továbbra is lobbizni fog, hogy az UHT és a hosszan eltartható tejek áfája is 5 százalékra csökkenjen.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közös egyeztetésén a kiskereskedelmi áruházláncok képviselői is részt vettek. A nagy láncok közül sajnálatos módon a magyar tulajdonúak (CBA, COOP, Reál) nem jelentek meg az egyeztetésen, ugyanakkor az ALDI, az Auchan, a Lidl, a METRO, a Penny, a Tesco és a Spar képviseltette magát – közölte a NAK.
A találkozón elhangzott, hogy az idén
tavasszal emelkedtek a felvásárlási árak az Unióban, ugyanakkor hazánkban szinte stagnálnak.
Itthon a tej felvásárlási ára kilogrammonkénti 70 forint, míg Nyugat-Európában, illetve az exportpiacra kerülő tej ára ennek több mint másfélszerese, 110 forint.
Nagy a veszélye annak, hogy
sok magyar gazda külföldön értékesíti majd a tejét,
ami által még jobban destabilizálódna a magyar piac, és hiány alakulhatna ki a friss magyar tejből. A kamara, a szakmaközi szervezet, a feldolgozók és az áruházláncok is tenni kívánnak ez ellen.
A megbeszélésen a tejtermelők demonstrációs bizottságának képviselői is jelen voltak, akik elmondták: nem céljuk tüntetni, de ha szükséges, élni fognak ezzel az eszközzel. Mint több áruházlánc részéről elhangzott, már korábban is alkalmazkodtak a feldolgozók részéről előre jelzett áremelkedéshez, és erre most is nyitottak.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke elmondta,
elkerülhetetlen, hogy emelkedjenek a felvásárlási árak,
különben sok olyan gazda külföldre viszi a magyar tejet, akik a túlélésért küzdenek a jelenlegi hazai felvásárlási árak miatt. Az EU termeléscsökkentési támogatása pedig sajnos nem használ, hanem inkább árt az ágazatnak. Hozzátette: „szégyen és tragikus, hogy a magyar tulajdonú áruházláncok (CBA, COOP, Reál) nem képviseltették magukat az egyeztetésen".
Nincs különösebb oka a távolmaradásnak
A korábbi szakmaközi egyeztetések alkalmával tudomásunkra jutott, hogy a magyar tejtermelők nehezen tudják értékesíteni a termékeiket az utóbbi hónapokban a nyomott árak miatt - mondta Fodor Attila a CBA kommunikáció igazgatója az Origónak.A tejterméktanács egyeztetésein, illetve Mélykuti Tibor elnök úrral folytatott személyes megbeszélések alkalmával már többször elmondtuk, hogy maximálisan támogatjuk a tej áfájának csökkentését, mely enyhítheti a termelők problémáit - tette hozzá Fodor Attila. A magyar üzletlánc továbbra is elkötelezett a magyar termékek és természetesen a magyar tejtermékek iránt is.
A részvevők szerint javítani kell a tej termékpálya szervezettségét, a tejpiaci környezetet hosszútávon kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá kell tenni, népszerűsíteni és növelni kell a tej- és tejtermékfogyasztást.
Szükséges továbbá együttműködni a feketegazdaság elleni küzdelemben valamint a tisztességtelen piaci szereplők elleni fellépésben, az áringadozások tompítására tett törekvésekben, valamint a beszállítói szerződéses kapcsolatok rendezésében.