Ez is lehetne a magyar vállalkozók csodafegyvere

varázsgömb, 2:1
Vágólapra másolva!
A folyamatos fejlődés a siker egyik kulcsa, a tapasztalatok is azt mutatják, hogy a bátor innovátorok vezette cégek a legeredményesebbek között vannak. Ma már nem csak a megérzéseikre hagyatkozhatnak a vállalatvezetők az új utak kijelölésénél, az informatika is a segítségükre siet.
Vágólapra másolva!

Folyamatosan érkeznek a hírek a szinte a semmiből felbukkanó, a gazdaság egy-egy területét átalakító hullámhoz csatlakozó vállalkozásokról, melyek egyik közös jellemzője, hogy

bátran újítanak, feszegetik a határokat.

A legtöbbet emlegetett nemzetközi példák közé tartozik az Uber, az Airbnb, de ha jobban belegondolunk, az egyik legnagyobb magyar sikersztori, a Prezi is abból a felismerésből indult ki, hogy a prezentációk lehetnek sokkal élettelibbek, szórakoztatóbbak is.

Belefogni valami újba

Persze egy induló vállalkozás számára egészen mást jelent belevágni valami újba, mint egy már régebb óta működő cégnél, azonban az innováció – ha okosan valósítják meg – akkor nem csak a túlélést, de a fejlődés lehetőségét is hordozza. Ennek ellenére egy tavaly év végén rendezett konferencia kapcsán készült felmérés adatai szerint

a magyar vállalkozások 95 százaléka úgy vélte, hogy egyáltalán nem foglalkozik innovációval.

A valóság ennyire azért nem szörnyű, a megkérdezett cégvezetők valószínűleg nem tettek különbséget a kutatás-fejlesztési tevékenység és a vállalkozás életében érdemi változásokat hozó újítások között.

A jogszabály például úgy fogalmaz, hogy innovációnak tekinthető azon műszaki, kereskedelmi, szervezeti fejlesztések összessége, amely új vagy fejlesztett termékek gyártásához, piacra lépéséhez, fejlesztéséhez kapcsolódik. Ez a gyakorlatban úgy fordítható le, hogy ha valaki vásárol egy új gyártó gépet, az önmagában nem innováció, de ha ezzel a beszerzéssel egy létező problémára találunk megoldást, vagy megújítjuk a kínálatunkat, akkor már igen.

Varázsgömb helyett...

Ugyanakkor ahogyan arra már utaltunk is, az innováció önmagában nem csodafegyver, de azzá tehető. Ahhoz hogy az újítás előbbre is vigye a céget, komoly előkészületekre van szükség. Az igazán sikeres vállalatvezetők esetében időnként úgy tűnik, mintha lenne egy varázsgömbjük, ami megsúgja nekik, hogy mit hoz a jövő, milyen irányba érdemes elindulni, milyen beruházásba vágjanak bele, és milyen üzleti lehetőséget hagyjanak inkább ki.

Mit hoz a jövő? Forrás: Origo

Nos, ilyen varázsgömbről ugyan egyelőre nincs tudomásunk, azonban

akadnak olyan informatikai megoldások, amelyek segíthetnek abban, hogy kitalálják, mit hoz a jövő.

Az üzleti folyamatok előrejelzését, követését könnyebbé tevő, a csoportok, közösségek hatékonyabb működését segítő szoftvereket összefoglaló néven

döntéstámogató rendszereknek

hívják. A lényeg, hogy a felhalmozott adatok alapján egy erre a célra kifejlesztett üzleti intelligencia alkalmazás segít a döntések meghozatalában. Sőt, napjainkban már beléptünk a mesterséges intelligenciák korszakába, amelyek nem csak a meglévő adatokból, de a fogyasztói viselkedésminták elemzéséből is képesek következtetéseket levonni.

Működik

Ha közvetlenebb segítségre van szükség valakinek a döntéshez, akkor például bevetheti az egyik nagy hazai bank kezdeményezését, melynek keretében maguk az ország különböző részein élők

egy interaktív, online felületen jelölhetik be, hogy a közelükben milyen üzlet, szolgáltatás megjelenésének örülnének,

vagyis a tényleges piaci kereslet alapján akár a tevékenységi körüket is bővíthetik a vállalkozások.

A varázsgömböt, illetve a megérzéseket helyettesítheti egy-egy új bolt helyszínének kiválasztásakor az egyik legnagyobb hazai informatikai cég kültéri analitikai szolgáltatása, amely a mobilhálózatból gyűjtött információ elemzésére épül. Ezen információk alapján képes megmutatni, hogy

a potenciális vásárlók merre járnak rendszeresen,

milyen tereket használnak útjuk során, hol állnak meg hosszabb időre, illetve mikor teszik ezeket. Sőt, ezekhez az információkhoz még olyan tételeket is hozzá tudnak rendelni, mint a fizetőképes kereslet, vagy éppen a vásárlási szokások. Ezek ismerete pedig igencsak leegyszerűsíti a döntést, hogy hol nyisson üzletet egy kereskedő, de még az optimális nyitvatartásra is kaphat javaslatokat.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!