A black friday-t csaknem ötven éve a hálaadást követő pénteken tartják. A fekete péntek az Amerikai Egyesült Államokból indult.
A nagy leárazás napja idén november 25-re esik.
Ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
Azért egy online oldal már létezik, ahol fekete péntekhez csatlakozó áruházak egy része összesítve van.
Vámos György közölte: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) korábbi adataiban nem látszott nagy kiugrás, a fekete pénteknek nincs akkora súlya a teljes kereskedelmen belül, hogy az a statisztikai adatokban érzékelhető legyen.
A fekete péntek Magyarországon is egyre elterjedtebb,
növeli a kereskedelmi forgalmat, de csak a boltok kisebb része hirdet akciókat, a részvétel az online üzletek körében gyakoribb.
Az OKSZ főtitkára hangsúlyozta: Magyarországon harmadik éve nő jelentős mértékben a fogyasztás, ami jelzi, hogy egyre több elkölthető jövedelme van a lakosságnak.
A növekvő hazai vásárlóerő és az élesebb piaci verseny miatt érdemes felhívniuk magukra a figyelmet a kereskedőknek, a november végi kedvezményekkel megnyújtják a karácsonyi vásárlási szezont – fogalmazott Vámos György.
Magyarországon múlt pénteken is volt már egy black friday. Az Extreme Digital idei fekete pénteki eladási toplistájának az első helyén az 500 gigabájtos háttértárral és Kinect mozgásérzékelő kamerával felszerelt, két játékot is tartalmazó Xbox One konzol volt. A dobogó második fokán a Lenovo P70-es okostelefon, a harmadik helyezett pedig egy Beko gyártmányú hőszivattyús szárítógép lett.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásából kiderül: Magyarországon a 18–69 éves lakosság 31 százaléka vásárolt már a black friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra.
A black friday akcióban részt vevő kereskedők megfigyelései alapján elsősorban a műszaki cikkek – okostelefonok, táblagépek, televíziók és háztartási gépek – fogynak legnagyobb mértékben. Ez azt is jelenti, hogy
a fekete péntek egy napra átírja az online vásárlási szokásokat.
A Gfk 2016-os kutatása szerint ugyanis általában
a nyaralások és utazások internetes vásárlása a legnépszerűbb,
ezek 57 százaléka online történik. A repülőjegyek értékesítését tekintve 58 százalékot bonyolítanak interneten keresztül. A könyvpiacon 46 százalékot tesz ki az online rendelés, míg a számítástechnikai eszközök 44 százalékát vásároljuk online.
Az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásuk szerint
az emberek többsége, 59 százaléka már novemberben vagy korábban elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését,
ezen belül a nők igyekeznek jobban, mint a férfiak.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) arra hívta fel a figyelmet, hogy a fekete péntekkel kapcsolatban elsősorban amiatt érkeztek panaszok a hatósághoz, hogy a kereskedők nem jól mérték fel az árukészlet iránt várható érdeklődést, így több esetben nem, vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a vásárlási feltételeknek.
A Media Markt és az NRC felmérése szerint a felnőtt korú internetezők kétharmada hallott már az eseményről. Az idén
a megkérdezettek 27 százaléka válaszolta azt, hogy valószínűleg vásárolni fog
műszaki cikkeket az akció során, míg 2015-ben ez az arány az összes termékkategóriára együttesen sem érte el ezt az arányt.
A kutatás szerint a vásárlók még kevésbé az ünnepekre készülnek. A vásárlást tervezők 56 százaléka magának szeretne egy-egy műszaki cikket. A vásárlást valószínűsítők 53 százaléka 20 000 forint alatti vásárlást tart elképzelhetőnek.