Az utóbbi évtizedekben az európai társadalmak egyik legjelentősebb problémájává vált az elöregedés. Az 1980-as évek közepétől azonban kimutatható, hogy a nők munkavállalása növeli a termékenységet.
A gyermekvállalás és a női munkavállalás közös növekedésében jelentős szerepe van a családbarát munkaerő-piaci eszközöknek,
például az anyák és apák rugalmas foglalkoztatásának és a gyermekvállalás után a munkába való visszatérést megkönnyítő intézkedéseknek.
A kutatásról
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) és az MKIK Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) közös „Rövidtávú munkaerő-piaci prognózis" kutatásának 2013. és 2014. évi adatfelvételeiben a családbarát munkahelyi eszközökre vonatkozó kérdések is szerepeltek. Eredményeik 8416 cégvezető válaszain alapulnak.A családbarát lehetőségek közül a legelterjedtebb az, hogy a munkaidő beosztásánál és a szabadság kiadásánál a vállalat figyelembe veszi az oktatási intézmények nyitva tartását. Emellett népszerű eszköz a részmunkaidős munkavégzés lehetősége (66 százalék) és a képzések (54 százalék), illetve a rugalmas munkaidő lehetőségének biztosítása is (51 százalék).
Jóval kevésbé elterjedt a gyermekes munkavállalók számára biztosított távmunka lehetősége (a cégek 14 százalékánál van ilyen). A legritkábban alkalmazott eszközök a bölcsődei-óvodai elhelyezés támogatása és a gyermekek napközbeni felügyelete (játszószoba, napközi) a munkahelyen.
A 11 vizsgált családbarát eszközből egyet sem használ a megkérdezett vállalatok 22 százaléka,
melynek oka nagyrészt az, hogy a minta harmadát a legfeljebb 49 főt foglalkoztató vállalatok adják, és ezek között magas az egy eszközt sem említők aránya.
A gyermekes munkavállalók újbóli munkába állását elősegítő intézményi eszközök csak elvétve jelennek meg a magyarországi vállalati gyakorlatban. Holott ezek elterjesztése jelentős hasznokkal járhat a munkavállalók számára, melyből a vállalatok is sokat profitálhatnak az elkötelezett, lojális munkaerő révén.
Az adatok azt mutatják, hogy jellemzően
a külföldi tulajdonú, a szolgáltató szektorban működő, és a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalatok több családbarát eszközt is alkalmaz,
tehát családbarát attitűddel rendelkezőnek mondható. A hazai tulajdonú kisvállalatok körében ezek a gyakorlatok még nem terjedtek el, részben valószínűleg anyagi okok, másrészt pedig a vállalati kultúra sajátosságai miatt. Emellett az is látható az adatokból, hogy a jó üzleti helyzetű, illetve a pozitív kilátásokra számító cégek hajlamosabbak családbarát eszközökre „áldozni".