Egyes befektetési társaságok arra számítanak, hogy a kobalt ára emelkedni fog a következő időszakban, ezért igen nagy mennyiségben halmoztak föl a nyersanyagból – írja a Financial Times. Az olyan vállalatok, mint a svájci Pala Investments vagy a kínai Shanghai Chaos, a becslések szerint 6 ezer tonnányi kobaltot vásároltak és halmoztak fel, nagyjából 280 millió dollár értékben. Ez a szint pedig a tavalyi teljes globális kitermelés 17 százalékának felel meg.
A bevásárlás hátterében az áll, hogy az elektromos autók terjedésével jelentősen megnőtt a kobalt iránti kereslet, mivel
a fémet a szektorban a lítiumion-akkumulátorok teljesítményfokozására használják.
A hedge fundok éppen ezért úgy számolnak, hogy a közeljövőben csak fokozódni fog a kereslet, amivel tovább drágulhat a ritka fém.
Ráadásul a globális kereslet ebben az évben várhatóan 900 tonnával fogja meghaladni a kínálatot. A CRU nyersanyagpiaci tanácsadó cég becslése szerint
a kobalt iránti kereslet a következő öt évben 20 százalékkal bővülhet éves szinten,
köszönhetően a hibrid és elektromos autók iparágának, melynek termelése tavaly 41 százalékkal bővült.
Mindennek következtében a szinte kizárólag a Kongói Demokratikus Köztársaságban bányászott kobalt árfolyama több mint 50 százalékkal ugrott meg november óta, és nemrégiben elérte a fontonkénti 21 dolláros szintet is. A nyersanyag ára egyébként 2007-ben érte el a fontonkénti 50 dolláros csúcsot, majd 2015-re 10 dollárig csökkent.
Miközben az elektromos autókat gyártó cégek kezdenek aggódni a szükséges kobaltmennyiség miatt, addig az olyan cégek, mint a Glencore igen jól járnak a mostani folyamattal. A Glencore ugyanis a teljes kobaltpiac mintegy harmadát uralja, vagyis
minden 1 dolláros erősödés a fém árfolyamában nagyjából 55 millió dollárnyi nyereséget jelent
a vállalatnak.
Befektetési szempontból azonban bonyolultabb a helyzet, és ezt érzik a hedge fundok is. Kínán kívül ugyanis igen kevés társaság van, amely tisztán kobaltban utazna, vagyis a hedge fundok úgy tudnak fogadni az erősödésre, hogy fizikai kobaltot vásárolnak. A londoni tőzsdén egyébként lehet szerződéseket kötni a fémre, de nem különösebben magas a kereskedési volumen.
A legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy mivel egy kis piacról van szó,
nehézségekbe ütközhet a fém eladása, ha valaki realizálni akarja a profitot.
Az sem mellékes, hogy az új kínálat megjelenése elég gyorsan le tudja nyomni az árfolyamot.
A helyzetet az is nehezíti, hogy miközben az elektromos autók gyártói felelnek az éves kobaltkereslet nagyjából feléért, az előrejelzések szerint Kína felhasználása az akkumulátorok miatt közel megduplázódhat 2025-re. Mindez pedig megerősíti azt az elgondolást, hogy egy elég súlyos kínálati vákuum alakult ki a kobaltpiacon, ami nem lesz figyelmen kívül hagyható, amennyiben az elektromos autók piaca a jelenlegihez hasonló ütemben fejlődik a továbbiakban is.