Az elektromos autók és energiatárolási eszközök leszállítása már 25 ezer darab felett jár az idei első három hónapban, miközben az előzetes becslések 24 ezer darabról szóltak. Az adat alapján várható, hogy teljesül az egész évre tervezett 50 ezer darabos eladási terv.
Most minden a Model 3-ról szól, de ez nagyon jó hír, mondta Ben Kallo, a Robert W Baird elemzője. A 25 ezer darabos eladás a legjobb, amire csak gondoltunk, és egyértelműen növekedésre számítunk a Model 3 esetében is.
Ez a beszámoló az első azóta, hogy Musk változásokat vezetett be a Teslánál. Ennek része volt a Model 3 terve, amely az első nagy darabszámban gyártandó, alacsony árú jármű, amelynek bevezetése a meglévő modelleket még exkluzívabbá tette.
A befektetők a Tesla árfolyamát 30 százalékkal nyomták feljebb az idén, megelőlegezve a Model 3 sikerét.
A ralit segítette az is, hogy a kínai netóriás, a Tencent Holdings ötszázalékos részesedést szerzett a cégben. A vállalat 45,4 milliárd dolláros piaci értéke csak 870 millióval kisebb, mint az évente több millió motort gyártó Ford Motoré.
Az amerikai cég Fremontban, Kaliforniában építi az autókat, és megmutatta, hogy képes nagy mennyiségben is gyártani: Musk azt ígéri, a Tesla 500 ezer autót fog piacra dobni a következő évben. Nagyratörő céljuk az, hogy felfuttassák az akkumulátorgyártást a nevadai Renóban felépített gigagyárban. A Tesla még nem adott ki végleges tervszámokat 2017-re, annyit mondott korábban a cég, hogy az S Modellből 13 450-et, a sportmotorral felszerelt X Modellből 11 550-et adnának el, miközben az első három hónapban 25 418 darabot gyártottak le.
A cég átdolgozza a sorozatgyártást és az árazási struktúrát a Model 3 júliusi bemutatása előtt. Az autó ára 35 ezer dollár lesz támogatások és extrák nélkül. Ezzel együtt április közepétől nem folytatják a kisebb, 60 kilowattórás teljesítményű Model S gyártását, helyette a 75 kilowattórás Model S lesz a legolcsóbb autó 74 500 dollárért adókedvezmény nélkül, amíg a Model 3 meg nem érkezik.
A tervezett gyártási számok változhatnak még májusig, amikor a cég kiadja a következő időszakra a beszámolóját – az év elején heti ötezer darab legyártásáról volt szó. A Tesla felhagy a globális negyedéves eladási beszámolókkal, helyette hónapról hónapra, országról országra közölnék az eredményeket. A gyártási számok csak azt az autót tartalmazzák, amelyek már a fogyasztókhoz kerültek, és minden papírmunka rendben van.
Ez mind rendkívül fantasztikusan hangzik, ám azt is látni kell, hogy a Tesla egyelőre az ígéretek és a lehetőségek miatt ennyire szexi vállalat.
Az árfolyama meglehetősen volatilis, ami annak köszönhető, hogy a legkisebb rossz hírrre is eszeveszett eladásba kezdenek a részvényesek. A papír 2013-ban ugyanakkor hatalmasat emelkedett, amely szárnyalás – jelentős mélyrepülésekkel tarkítva – máig tart.
Eddigi csúcsát 2015 nyarán érte el, akkor gyakorlatilag mindenki elalélt a cég terveitől, vissza nem térő lehetőségnek tűnt a befektetők számára. Azonban elég volt egy kis kellemetlenség – a vásárlók elégedetlenkedése, autók visszahívása, ciki videók a neten a csutkára lemerült autókról –, és máris zuhant az árfolyam. A legnagyobb esés ugyanakkor még 2013-ban volt, amikor egy S Model teszt közben kigyulladt. Az árfolyam most a mindenkori csúcs közelében van, 278 dolláron.
Kell az ösztönző, és drága is
A Magyar Lízingszövetség szakértői szerint rövid távon inkább a hibrid meghajtású autóké lehet a főszerep az új autók piacán. Ahhoz, hogy a tisztán elektromos autók számában ugrásszerű növekedés legyen, többek között a mostaninál komolyabb mértékű ösztönzésre, valamint az áramkúthálózat bővítésére lenne szükség, továbbá a villanyautók árának csökkenésére, aminek alapja a további műszaki fejlődés eredményeként mérséklődő előállítási költség. Norvégiában és Hollandiában a pénzbeli ösztönzés, adómentesség mellett például a díjköteles utak és kompok ingyenes használata, a buszsávok megnyitása is hozzájárult a villanyautók elterjedéséhez. Az unióban 2016-ban 609 ezer alternatív meghajtású új autó talált gazdára, 4,1 százalékkal több, mint az előző évben. Ezen belül a hibridekből 2015-höz képest 27 százalékkal, 278 ezerre nőttek az eladások - derül ki a lízingszövetségnek az Európai Autógyártók Szövetségének adatai alapján készül összefoglalójából. A tisztán elektromos autóknál (villanyautók) közel öt százalékkal, 155 ezerre nőttek az eladások. A gázüzemű autóknál ugyanakkor 20 százalékos visszaesés volt, 176 ezret adtak el a kereskedők az unióban. Magyarországon tavaly ősz óta maximum 1,5 millió forintos állami támogatást lehet igényelni a villanyautókhoz. A szövetség tagvállalatai egyelőre nem érzékelnek növekedést a villanyautók piacán, kevesen kérnek finanszírozást elektromos autókra. Az alternatív hajtású autók közül az európai trendeknek megfelelően inkább a hibridek a népszerűek, ezres nagyságrendben futnak az utakon zöld rendszámos, tehát plug-in hibrid, vagy tisztán elektromos autók. Ezek jó része flottatag, vagyis céges fenntartású.Az elektromos autók gyakorlatilag 15 év alatt váltak reális alternatívává.
A kezdetleges, autónak nem is minősülő járművek gyártása után ma már 1,3 millió elektromos autó szaladgál az utakon. Innen pedig a folytatás robbanásszerű lehet. Főleg annak fényében, hogy
egyes országok egyenesen ki akarják tiltani a dízeles autókat: Norvégiában 2025 után nem közlekedhetnek ilyen járművek.
A nagy autógyártók is sorra beszálltak a versenybe, ma már nem nagyon teheti meg egy vállalat sem, hogy ne gyártson elektromos autót. Olyan hírek is napvilágot láttak, hogy az Opel teljes egészében átállna ilyen autók gyártására. Azért mielőtt a Tüzépre vinnénk a Suzukinkat, azt is meg kell jegyezni:
az elektromos autók sokkal drágábbak, mint a benzinesek,
és ezt a versenyhátrányt az államok egyelőre kövér adókedvezményekkel próbálják csökkenteni.