Különösen a kiskereskedelmi forgalom nőtt következetesen. 2016-ban az előző évhez képest 2,1 százalékkal nőtt a töltőtollak amúgy is egy milliárd dollárt érő piaca az Euromonitor International jelentése szerint. Összehasonlításképpen a személyi luxusáruk, karórák, kézitáskák, autók teljes piaca stagnál, ami azt sugallja, hogy egy jó toll jobb befektetés, mint a megrendelt öltözet, amelyben tárolják.
Ezek az adatok már sokkal hangsúlyosabbak, ha a Japán piacot vizsgáljuk, a Yano Kutatóintézet tanulmánya szerint
a töltőtollak értékesítése jelentősen növekedett, 19,1 százalékkal nőtt 2014 és 2015 között,
az ugrás részben a külföldi vásárlóknak is köszönhető. Úgy tűnik, a digitális korban az írott szó a végső luxus.
A Nakaya vállalat Tokióban az első tollgyártónak bizonyult, ami ezt felismerte és megduplázta az egyedi kézműves termékeinek a számát, még akkor is, mikor az ipar egésze a tömegtermelés felé indult.
A Platinum Pen alapítója Shunichi Nakata unokája, Toshiya Nakata alapította a Nakata céget. Toshiya apja, Toshihiro volt a Platinum elnöke a kilencvenes évek közepéig, amikor a legtöbb tapasztalt kézműves nyugdíjba vonult. Toshiya 29 évesen otthagyta a bankszakmát, hogy kitanulja a családi vállalkozást. Azonban az emailek fenyegető veszélye magasodott a töltőtollak iparága fölé.
Félve, hogy a munkavállalók elhagyása pótolhatatlan szakember hiányt fog eredményezni, a legfiatalabb Nakata megalapította a Nakaya céget, ami a Platinum leányvállalata.
Van egy határa a tömeggyártású töltőtoll-üzletnek"
– mondta Toshiya Nakata.
Ugyan a már nyugdíjba vonult művészeket még visszahívták korábbi munkáik javítására, de Nakata szerint ez kevés volt. „Miért is nem csinálunk töltőtollakat?" 1999-ben a cég visszahívta nyugdíjas dolgozóit régi pozícióikba. 2003-ban pedig a Platinum anyacég híres tervezője, Shinichi Yoshida leszerződött a Nakaya vállalathoz, hogy új modelleket hozzon létre.
Az értékesítés 75 százaléka származik a szigetországon kívülről, annak ellenére, hogy a vállalat nem jelenik meg nemzetközi kiállításokon.
A Nakaya híre elsősorban szóbeszédek alapján terjed, például a Fountain Pen Geeks oldalon és blogokon, ahol a tollat sima, fényes, vibráló és költői jelzőkkel illetik. Az egyetlen amerikai forgalmazó a Nibs.com, ahonnan online lehet rendelni, illetve használt modelleket az EBay-en keresztül.
A Nakaya teljesen más fogással és érzéssel rendelkezik, mint bármelyik másik toll"
– mondta Brad Dowdy blogjában. Brian Anderson gyűjtő szerint a testreszabottság az, ami megkülönbözteti a Nakaya tollakat a piacon szereplő többi terméktől.
A Nakaya azonban évente csupán 1500 tollat gyárt, mindegyik kézzel készül, és egy toll előállítása átlagosan két hónapig tart.
A belépő szintű modellek ára meglepően megfizethető, 650 dolláros (kb. 166 ezer forint) árról indul. A Nakaya legközelebbi versenytársa 1900 dollárért árulja legolcsóbb modelljeit, és a tömeggyártású Montblanc klasszikus stílusú tollai is 950 dollárba kerülnek.
A Nakaya sikeréhez az is hozzájárul, hogy a belépő felhasználók számára is megfizethető és minőségi tollakat kínál, és ezzel növekszik a töltőtollak rajongótábora.
A könnyedség is része a Nakaya-szellemnek. 2003-tól kezdődően a cég kiadott egy sor átalakított eszközt, amivel könnyedén újra lehet tölteni a tintatartókat, és patronokat – természetesen ezek is kézzel festett és díszített termékek.
A töltőtollak világában megtalálható egy kisebbfajta feszültség a gyűjtők és felhasználók között, azonban mindkét oldal szívesen használja a Nakaya termékeit, amik kétségtelenül művészi alkotások, kézzel készített és kifinomult munkák, amik egy életen át használhatóak, miközben egy kellemes érzés, és a tulajdonosához illő darab, ami használatot érdemel.