A brit polgári légiközlekedési hatóság (CAA) bejelentette, hogy a Monarch Airlines nem működik tovább, mint légitársaság.
A hatóság szerint a cégnek 110 ezer utasa van jelenleg külföldön.
A Monarch utazási irodát is működtetett.
A CAA közleménye szerint a csőd miatt
300 ezer jövőbeni repülőjegy-foglalást és társasutat töröltek.
Chris Garyling brit közlekedési miniszter azt mondta, hogy a külföldön maradt 110 ezer utas hazahozatala
a legnagyobb ilyen jellegű logisztikai akció, amelyet Nagy-Britanniában békeidőben valaha is végrehajtottak.
Grayling közölte, hogy a kormány harminc repülőgép bérlésére kérte fel a CAA-t az utasok hazahozatalára.
A CAA példátlannak nevezte a kialakult helyzetet, de biztosította a külföldön rekedteket, hogy mindegyiküket pótlólagos költség nélkül hazaszállítja. A hatóság szerint
nem kell megszakítaniuk üdülésüket azoknak sem, akik a Monarch szervezésében külföldi társasúton vannak.
A Monarch, amely 2100 alkalmazottat foglalkoztat, a tavaly októberrel véget ért legutóbbi teljes pénzügyi évét
291 millió font (több mint 100 milliárd forint) veszteséggel zárta.
A 1968-ban alapított légitársaság tavaly 6,3 millió utast szállított 40 célállomásra, mindenekelőtt földközi-tengeri üdülőhelyekre a londoni Gatwick és Luton, valamint Birmingham, Leeds-Bradford és Manchester repülőtereiről.
A csődgondnoki feladatokra kijelölt KPMG könyvvizsgáló és tanácsadó cég egyik szakértője a BBC-nek azt mondta, hogy a Monarch összeomlását
a rövid távú repülések piacát jellemző ádáz verseny és az ebből eredő nyomott árak, az emelkedő üzemanyag-költségek és a gyenge font miatti további költségemelkedések okozták.
Nem ez az első eset idén, hogy egy légitársaság csődöt jelentett. Az Air Berlin augusztus közepén fizetésképtelenné vált. A német állam a vállalat segítségére sietett, azóta már az is kiderült, hogy három vállalat között darabolják fel a második legnagyobb német légitársaságot.
A szektor botrányoktól sem mentes,
a Ryanair 2000 járatot törölt egy öthetes időszakban,
mert a pilóták és a személyzet szabadságolását nem sikerült megoldani a vállalatnak. A Ryanair öthetes járattörlési időszakában érintett mintegy 315 ezer utasból alig egy hét alatt 75 százalék kérte a jegy átfoglalását, vagy az ár visszatérítését.