Megrekedtek a brexittel kapcsolatos tárgyalások Nagy-Britannia és az Európai Unió között, miután Theresa May brit miniszterelnök és az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker hétfőn megerősítették, hogy tudtak eredményt elérni. Ennek egyik oka az volt, hogy nem született megegyezés az ír határkérdésben – írja a Business Insider.
Noha mindkét oldal azt közölte, hogy a megbeszélések során jelentős előrelépések is születtek,
még mindig megvan a reális esélye annak, hogy nem lesz érdemi megállapodás a két fél között,
mire 2019 márciusában Nagy-Britannia elhagyja az Európai Uniót. Gazdasági értelemben pedig egy ilyen forgatókönyv széles körben sújtaná Nagy-Britanniát.
Mindazonáltal a brit gazdaság egyes területei jobban megéreznék a kellemetlen hatásokat, mint mások – mondják a Credit Suisse elemzői. Éppen ezért a bank iparágakra lebontva megvizsgálta, hogyan érintene hat kulcsfontosságú szektort, ha végül valóban elmaradna a megállapodás.
A brit pénzügyi szektor a szigetország gazdaságának egyik ékköve, és rendkívül nagy mértékben járul hozzá az állam adóbevételeihez. Vagyis ha nem sikerül bebiztosítani egy működőképes brexit-megállapodást, az nem csupán ezt az iparágat, de rajta keresztül egész Nagy-Britanniát igen erősen megütné.
A Credit Suisse elemzői szerint a legrosszabb forgatókönyv alapján a pénzügyi szektorban 65-75 ezer álláshely tűnne el.
Ezzel együtt 8-10 milliárd fontnyi adóbevételtől esne el az állam,
és 18-22 milliárd fonttal csökkenhet az iparág bruttó hozzáadott értéke a gazdasági teljesítményhez. Nemzetgazdasági szinten ez azt jelentené, hogy a brit GDP 1,3 százalékkal csökkenhetne a bázishoz képest, míg a foglalkoztatottság 0,2 százalékkal, az adóbevételek pedig 1,6 százalékkal zsugorodnának.
A mezőgazdaság már most nehéz helyzetben van, mivel szembe kell néznie a munkaerőválsággal, melyet csak fokozott a brexitszavazás eredménye. Ha pedig még megállapodás sem lesz, akkor a helyzet még rosszabbra fordulhat.
A legnagyobb problémát az jelentené, hogy megegyezés hiányában
a brit termelők elveszítenék az európai közös mezőgazdasági politikával járó támogatásokat,
melyek bevételeik nagyjából 50-60 százalékát adják. Ez pedig akár magasabb árakat is jelenthet a fogyasztók számára – mondják a banknál. Ráadásul Nagy-Britanniának ezzel együtt vámokat kellene kivetnie a beérkező élelmiszerimportra, ami a számítások szerint 8 százalékkal emelhetné meg az élelmiszerárakat, mintegy 70 bázisponttal fokozva ezzel az inflációt.
Az autóipar volt az egyik első olyan szektor, amely komolyabb nyilvánosságot kapott a brexitszavazás után, mivel a kormány gyorsan igyekezett garanciákat adni a japán Nissannak azzal kapcsolatban, hogy biztosítják a társaság sunderlandi működését.
A brit autóipar azonban ezer szállal kötődik az EU-hoz, vagyis hatalmas pofont jelentene, ha megegyezés nélkül húznák fel újra a kereskedelmi kerítéseket. Ha ez a forgatókönyv valósul meg, úgy a számítások szerint a szektor 4,5 milliárd fontos költségemelkedéssel kell számoljon,
amivel együtt járna az autóárak 15 százalékos emelkedése.
Ez a Credit Suisse szerint nemcsak újabb 70 bázispontos inflációemelkedést jelentene, de várhatóan 20 százalékos csökkenést is a gépjárműeladásokban.
A brit pénzügyminiszter mellett több iparági vezérigazgató is megerősítette, hogy amennyiben nem lesz megegyezés a brexittel kapcsolatban, a légiipar jelentős csapást szenvedhet el.
Ezzel a megállapítással a Credit Suisse is egyetért. A bank hangsúlyozza, formális megállapodás hiányában,
a brit légitársaságok elveszíthetik a működési jogot az EU területén,
illetve azokban a harmadik országokban, melyek tagjai az Európai Közös Légtérnek. Emellett a légiipar nagyban támaszkodik az európai beszállítói láncokra, melyek sérülése szintén igen kellemetlenül érintené a területet.
Ezen a téren az lehet a probléma, ha Nagy-Britannia bilaterális megállapodás nélkül, rendezetlen körülmények között lép ki az Európai Atomenergia Közösségből (Euratom). Ez ugyanis korlátozhatja a működéshez szükséges komponensek mozgását, ami komoly kieséseket jelenthetne Nagy-Britanniában. Ráadásul az Euratomon kívül az atomenergia-kutatásokhoz szükséges források bevonása is nehezebb lenne – figyelmeztet a Credit Suisse.
Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA)
már át is települt Londonból Amszterdamba a brexit miatt, de a brit gyógyszeripart széles körben is negatívan érintheti a kilépés.
A Credit Suisse szakértője megjegyzi, ha nem lesz megállapodás, az azért sújthatja a szektort, mert a különböző ellenőrzések a vámoknál és a határokon késéseket okozhatnak a szállításban. Ez pedig végső soron az árak növekedéséhez vezethet.