Legalább 10 napra, de ha szükséges, ennél hosszabb ideig is lezárva marad a dandongi határhíd Észak-Korea és Kína között. Erről a kínai külügyminisztérium adott tájékoztatást. A közlemény szerint, a zárásnak nincs köze a diktatúra elleni szankciókhoz, arra azért van szükség, hogy
az észak-koreai fél elvégezhesse az esedékes karbantartási munkálatokat a hídon.
Egyes források szerint, a kínaiak már november végén lezárták volna a hidat, ha Észak-Korea nem tiltakozott volna kézzel-lábbal a lépés ellene. Nem tudni, ennek háttérében mi állhat, ugyanis a kínai fél nyilatkozata szerint, a most végrehajtott zárásnak nincs semmilyen köze az Észak-Korea elleni, hatályos gazdasági szankciókhoz.
Ezek értelmében Kim Dzsongun államának még a legfontosabb kereskedelmi partnerével, Kínával folytatott kereskedelmi kapcsolatait is fokozatosan föl kellett függeszteni.
Kína pedig nem vásárolhat onnan szinte semmit. Ahogy az Origo is megírta, a szénimport leállítása után, már a kínaiak körében kedvelt észak-koreai sörök is elfogytak az éttermekből, mivel augusztus óta nem érkezett onnan új szállítmány.
A 10 naposra tervezett zárás december 20-ig tart. A kínai külügyminisztérium azt nyilatkozta, ez egy előzetesen, közösen egyeztetett időkeret, mely igény szerint meghosszabbítható, ha a javítási és karbantartási munkálatok megkívánják.
A Barátság-híd hatalmas vasszerkezetével olyan, mintha egyúttal Észak-Korea köldökzsinórja lenne a hatalmas északi szomszédhoz, Kínához.
A latorállam legfontosabb külkereskedelmi partnere Kína, forgalmának nagyjából 80 százalékát vele bonyolítja.
Kína pedig az észak-koreai nyersanyagok és áruk (szén, fémek, halászatból származó tengeri állatok, textil, alkohol, csokoládé) nagy vásárlója. Különösen idén, a szankciók bevezetése előtt költött sokat Észak-Koreában.
A két ország között bonyolított forgalom nagyságrendje 4 milliárd dollár körül alakult az év első felében.
Ez rekordnagyságúnak számít.
Az országok közötti áruforgalom mintegy 70 százaléka a Jalu folyón átívelő határhídon bonyolódik, amelyen teherautók lényegében folyamatosan szállítják a javakat mindkét irányba.
A 70 éves híd viszont egyre inkább az öregedés jeleit mutatja.
A hivatalos álláspontok szerint, a mostani zárásra kizárólag karbantartás miatt van szükség.
Ugyanakkor egyes vélekedések szerint, Dandong határvárosában, a szankciók életbe lépése után, mind jobban erőre kapott a szürke- és a feketekereskedelem, amely kapcsán helyi beszámolók szerint mindkét oldal hatóságai elnézőek.