Nem olyan régen írtunk arról, hogy India mindenkinél gyorsabb tempóban akarja megvalósítani a megújulóenergia-fordulatot: a szubkontinensnyi ország mindenkit maga mögé próbál utasítani a napenergia felhasználásában, noha néhány éve a kormányzati energiapolitika még a szénerőművek fejlesztésén alapult. Ma már azonban a megújuló energia a követendő, így nem is nagyon csodálkozott senki sem, amikor Újdelhiben megjelentek az első, napenergiát hasznosító vonatok.
Az Újdelhi környékén közlekedő számtalan dízelolaj hajtotta vonat közül már legalább egyen biztosan napenergia biztosítja számos alrendszer energiáját, legalábbis jó időben. A vagonok tetejére olyan napelemeket szereltek fel, amelyek energiatermelése elegendő a szellőzőrendszer, a világítás és az információ kijelzők működtetésére. Felhős idő esetén besegít az akkumulátor, de a dízelhez a továbbiakban csak végszükség esetén nyúlnak.
Az indiai állami vasuttársaság azt közölte: a napelemes megoldással egyetlen szerelvényen évi 21 ezer tonna dízelolajt takarítanak meg. A hatalmas vonathálózattal bíró Indiában ezért lehet kulcsfontosságú a megoldás elterjedése: az ország jelenleg a világ harmadik legjelentősebb károsanyag-kibocsátója. A napenergia használatával viszont sokkal klímabarátabban lehetne Indiában vonatozni.
Az indiai vonatokon naponta 23 millió ember utazik. Kérdés persze, mi lesz azokkal az utasokkal, akik a sokszor zsúfolt szerelvények tetején kénytelenek utazni, ha ott hamarosan napelemek foglalják majd a helyet.
A cikk megjelenését támogatta az MVM Edison Program.