A jövő boltjairól eddig viszonylag sok különböző elképzelés létezett, de egy dolog mindenki előtt világos volt:
a sorban állást meg kell szüntetni.
Az Amazon talált megoldást, és mától bárki kipróbálhatja, aki Seattle-ben jár, hogy miképp nézhetnek ki a jövő boltjai. Hétfőn nyit meg az első Amazon Go, ahol
nincs sorban állás, nincs pénztár, csak le kell emelni a polcról, ami tetszik, és már lehet is távozni.
Az Amazon Go nevű boltok úgy működnek, hogy csak úgy lehet bemenni, ha valaki rendelkezik Amazon kártyával. Amint ezt valaki beolvassa a kapun a telefonja segítségével, a vásárló már be is jutott az áruházba.
A vásárlás közben több kamera figyeli az embereket, és
egy algoritmus feljegyzi azokat a termékeket, amiket a vevő leemel a polcról.
Ha az illető végzett, akkor egyszerűen kisétál a boltból.
Az Amazon alkalmazása ekkor levonja a vevő egyenlegéről a vásárolt áruk összegét, amiről egy visszaigazoló üzenet érkezik.
Az Amazon ezt „just walk out technology"-nak nevezi, ami magyarul az „egyszerűen sétálj ki technológiának" fordítható.
Az első bolt az Amazon székhelyéül szolgáló Seattle-ben nyílt meg.
A vállalat öt éve fejleszti a technológiát, aminek nem titkolt célja volt, hogy a sorban állást megszüntesse.
A Quartz azt írja, hogy most körülbelül 3,5 millió ember izgulhat az Egyesült Államokban, mert nagyjából ennyien dolgoznak pénztárosként az országban.
Eléggé, legalábbis ezt állítja az Amazon technológiai részlegének vezetője, Dilip Kumar.
A bolt megnyitása újabb fontos pontja a mesterséges intelligenciának, amely az önjáró autókhoz hasonlóan pásztázza a boltot. Míg az autó a közlekedési táblákat, lámpákat, útburkolati jeleket, más autókat és környezeti tényezőket figyeli, addig itt jóval egyszerűbb a dolog.
A belépés mobillal történik
Lényegében csak azt kell összepárosítani, hogy a polcról lekerülő termék mely tulajdonos kosarába kerül, de gondok így is vannak.
A Seattle-ben zajló tesztelés már egy éve folyik, és a nyitás is csúszott, ugyanis az algoritmusnak eleinte gondot okozott a gyorsan mozgó emberek követése, így megzavarodott akkor, ha húsznál többen voltak a helyiségben – írja a Wall Street Journal.
A problémát megoldották, a legnagyobb létszám, ami boltban volt, az 97 fő, és gond nélkül kezelte a mesterséges intelligencia a tömeget. A New York Times újságírója próbált ellopni egy dobozos üdítőt,
de nem sikerült kijátszania a rendszert, az algoritmus levonta az egyenlegéből azt is.
Ezek ellenére még lehetnek hibás vásárlások. A Guardian azt írja, hogy az azonos testfelépítésű embereket néha még mindig összekeveri a rendszer, de a kisgyerekek is bezavarnak.
Probléma az is, hogy hiába vannak súlyérzékelő szenzorok a polcokba szerelve, attól még az érzékelő nem fogja tudni pontosan, hogy az azonos súlyú, de különböző ízesítésű joghurtokból pontosan melyiket emelte le a vásárló.
Ennek kiküszöbölésére,
a termékekre aránytalanul nagy kódokat raknak,
amiket a kamerák messziről is be tudnak olvasni.
A rendszernek természetesen akadnak ellenzői is, ugyanis az automatizáció hiába gyorsítja fel az emberek életét, csökkenti a vállalat költségeit, de a jövőben
az Amazon ezzel több embert küld utcára, mint ahány munkahelyet teremt.
Szenzorok és kamerák a plafonon
Egyelőre még nincsenek hírek arról, hogy az Amazon mikor és hány boltot tervez nyitni, de érdemes megemlíteni, hogy tavaly a vállalat megvette az amerikai Whole Food áruházláncot 13,7 milliárd dollárért, de már 13 saját könyvesboltja is van – írja a Financial Times.
A technológia elterjedéséhez idő kell, ugyanis ki kell küszöbölni a még meglévő hibákat, és a rendszer kiépítése egyelőre túl költséges.
A működőképes technológián más vállalatok is dolgoznak, hiszen
egy 800 milliárd dolláros piacról van szó csak az Egyesült Államokban.
A Walmart közlése szerint a hónap végére 100 üzletben elérhetővé teszik azt a technológiát, amivel a vásárlók maguk regisztrálhatják a megvásárolt termékeiket az okostelefonjukra, majd a kijáratnál csak elég azt megmutatni egy alkalmazottnak.