Több brit lap megírta, a vásárlók a Twitteren méltatlankodnak amiatt, hogy néhány brit szupermarket már megkezdte a húsvéti csokitojások árusítását. Pszichoanalitikusok azt mondják, érthető, ha sokan emiatt berzenkednek, bár vélhetően ez valójában nem a karácsony és az ünnep tényének elárulásával, vagy elüzletiesedésével függ össze, hanem más okokkal magyarázható.
A Co-op az Egyesült Királyság egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca.
Boltjainak polcain már a karácsonyt követő napokban megjelentek a még csak hónapok múlva következő húsvét kellékei, elsősorban csokitojások formájában.
S miközben néhány vásárló az interneten hangot adott nemtetszésének, az Ocado szintén – képletesen szólva – begyújtotta a húsvéti csokitojás-rakétákat boltjaiban, az Aldi pedig január 25-én tervezi ezt megtenni. A valódi kérdés az, hogy mindez miért dühít fel néhány vásárlót.
Karácsony után csokitojásokat látni olyan sokak számára, mintha egy teljesen jóllakott kisbaba torkán egy következő kanálnyi ételt erőltetnének le. Mintha nem hagynának elég időt nekik arra, hogy újra éhesek legyenek és maguktól kérjék a következő adagot"
– magyarázza Susan Lawrence, az Institute of Psychoanalysis munkatársa. A dühöt ilyenkor csak fokozza, hogy az emberek úgy gondolják, mások mindezzel kereskedelmi haszonra akarnak szert tenni – tette hozzá Lawrence.
Dr. Graham Music pedig, aki pszichoterapeutaként dolgozik egy mentális egészség megőrzéssel foglalkozó intézményben, úgy véli, a feszültséget az emberekben az is növeli, hogy
ezzel megnehezedik számukra a karácsony és a húsvét ünnepének belső szétválasztása.
A zavar oka a szakember szerint, hogy a két ünnepnek némileg eltérő a karaktere és társadalmi beágyazottsága.
A karácsonynak nagyon általános, széles körben elfogadott jelentése van. A húsvét ezzel szemben jóval kevésbé elmélyült tartalommal bír, hacsak valaki nem gyakorló keresztény"
– fogalmazott.
Az átmenet nélkül megjelenő csokitojások láttán úgy tűnhet, hogy az egyik ünnep szinte „beszennyezi” a másikat.
A vállalatok többségénél meglehetősen racionális kérdésnek tekintik a csokitojások és más húsvéti termékek megjelenését a boltok polcain.
A cégek jelentős részénél egyszerű logisztikai feladatként jelentkezik az, hogy amikor csak lehet, a húsvéti élelmiszerek kikerüljenek a vásárlótérbe,
és ezzel raktári kapacitás szabaduljon fel. Más cégek pedig azt mondják, úgy tapasztalják,
a vásárlók jelentős része, amilyen hamar csak lehet, szeretné beszerezni a húsvéti csokitojásokat.
Az M&S hálózatánál azt mondják, még nincs határozott dátumuk a csokitojások boltokba szállítására. Ugyanakkor azt is hozzátették, igen korlátozott választékot kínálnak csak vásárlóiknak e termékekből, de törekednek arra, hogy azokhoz a vevők idejében hozzáférhessenek. A Lidlnél pedig úgy nyilatkoztak, maradva eddigi gyakorlatuknál, idén is megvárják a március 1-ét a csokitojások kihelyezésével.