A projektre, illetve a fejlesztés alatti járművekre egyelőre a „csatornák Tesláiként" hivatkoznak – írja a The Guardian. A hajókat elsősorban a holland és a belga folyami teherforgalomnak szánják.
Az első járművek Antwerpen, Amszterdam és Rotterdam kikötőiből futhatnak ki idén nyáron, ha sikerül tartani az ütemtervet. Elsősorban a Belgium és Hollandia között, közúton is zajló teherszállítás legalább részbeni kiváltását remélik a hajóktól.
A konténerszállítók több dolog miatt is különlegesek.
Egyrészt elektromos meghajtásúak, azaz jórészt károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelnek. A másik újdonságuk, hogy önvezetők lesznek. Ez még inkább merész vállalásnak tűnik, tekintve, hogy a
holland és belga folyamok illetve tengerszakaszok, az egész kontinens legforgalmasabb vízi útvonalainak számítanak.
A tervek szerint augusztusban öt új technológiájú hajó áll munkába. Ezek egyenként 24 darab, 20 lábas konténer szállítására képesek (a tengeri szállítmányozás kapacitásainak számításairól ebben a cikkben írt az Origo), maximum 425 tonnáig terhelhetők. Hosszuk 52 méter, szélességük közel 7 méter lesz, a legtöbb folyami szakaszon és híd alatt elférnek majd.
A holland gyártó, a Port Liner, 8 százalékkal képes növelni a hajók hasznos teherszállító térfogatát azzal, hogy nem telepít azokra hagyományos gépházat. A járművek 15 órányi üzemidőre elegendő energiát tárolnak majd egyetlen töltéssel.
Ha beválnak, azzal nagyjából 23 ezer, többségében dízel hajtású teherautót váltanak ki.
A továbbiakban pedig hat, 110 méter hosszú és 270 konténer szállítására alkalmas uszályt szeretne vízre bocsátani a gyártó, 35 órás üzemidővel.
Az Eurostat jelentése szerint az Európai Unióban az áruszállítás 75 százalékát közutakon bonyolítják. A vasúti szállítás aránya 18 százalékot ér el, és csak a maradék jut a vízi utakra.
Az elektromos uszályoktól a gyártók is azt várják, hogy jelentékeny részt vállalhatnak magukra az emisszió visszafogásában.
A hajók későbbre ígért nagyobb változatai, önmagukban évi 18 ezer tonnányi szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását tennék lehetővé.
A várakozások szerint a vízi járművek összességében és hosszabb távon a szállítási költségeket is csökkentik majd.
A holland fejlesztést az Unió 7 millió euróval (több mint 2 milliárd forint) támogatta. A Port Liner-nél bizakodóak: szerintük, ha az e-uszály sikerrel vizsgázik, évente 500 darabot is tudnának abból gyártani az öregedő régi járművek helyére, forradalmasítva magát a hajógyártását is. A cég a hajók telepeit az Eneco nevű, karbonmentes energetikai megoldásokat szállító vállalattal közösen fejleszti.