Megemelte a Kínára vonatkozó idei növekedési előrejelzését a Nemzetközi Valutaalap (IMF), ami jelentős részben a kínai fogyasztók erejének köszönhető. Az IMF most 6,6 százalékos GDP-bővülést vár a világ második legnagyobb gazdaságától, miután tavaly októberben még csak 6,5 százalékos volt a prognózis – írja a CNBC. A hivatalos adatok szerint egyébként tavaly 6,9 százalékkal nőtt a kínai gazdaság, simán lenyomva a kormány 6,5 százalékos várakozását.
A Valutaalap frissített előrejelzése igencsak reálisnak számít – mondta Davosban John Zhao, a Hony Capital magántőke-befektetési vállalat vezérigazgatója. Hozzátette,
a feljavított prognózis várhatóan fenntartható lesz,
tekintve a kínai gazdaság alapvető és jelentős átalakítását, amely egyre inkább tolja el a növekedés struktúráját a fogyasztás irányába.
A héten közzétett új várakozás azért is fontos, mert sokan attól féltek, lassulhat a kínai gazdasági növekedés, ahogy Peking igyekszik leépíteni az országot erősen sújtó adósságállományt.
Zhao hangsúlyozta, a kínai fogyasztói piac most már egyértelműen a világ legnagyobbjának számít, ahogy
az országban található a legnagyobb közepes jövedelmű rétegbe tartozó népesség.
Ráadásul ez a csoport igen gyors ütemben bővül, és nagyon lendületesen vásárol. Kína már hosszú ideje dolgozik azon, hogy átállítsa a gazdaságát a feldolgozóiparról egy hazai fogyasztás által vezérelt szerkezetre.
A kínai fogyasztók erejét támasztja alá, hogy a kínai Google-nek is nevezett keresőóriás, a Baidu idén is több megállapodást tervez kötni a Netflix amerikai műsorszolgáltatóval. A cél az, hogy a Netflix műsorai közül több is elérhető legyen a kínai nézők számára.
A Baidu mindezt a saját előfizetéses streaming műsorszolgáltató platformja, az iQiyi segítségével készül elérni, melynek jelenleg nagyjából 400 millió felhasználója van. Az ügy előzménye az, hogy
a Netflix tavaly belement abba, hogy egyes műsorai, például a nagysikerű Stranger Things, elérhető legyen Kínában az iQiyin keresztül.
Ezzel pedig az amerikai vállalat hozzáférést kapott a kínai piachoz.
Mindezek után a Baidu elnöke, Ya-Qin Zhang Davosban úgy nyilatkozott, cége dolgozik a további megállapodásokon, hogy a saját tartalmak gyártása mellett még több műsort juttasson el a kínai nézőkhöz. Noha a társaság jelentős részben még mindig a reklámokból él, a tartalomszolgáltatás egyre nagyobb szerepet kap az egész kínai technológiai szektorban. Az olyan nagy versenytársak, mint a Tencent vagy Alibaba komoly kihívást jelentenek a Baidu számára, vagyis a Netflixszel kötött megállapodások mindkét félnek igen előnyösek lehetnek.