A hazai járműgyártás fejlesztését, támogatását eddig valamennyi kormány a magáénak vallotta, így sok nagy járműgyártó jelent meg az országban: a Mercedes, az Audi, a Suzuki és az Opel is. Bár ők magukkal hozták az alkatrészgyártó cégeiket is, de sok kkv is helyet kapott a beszállítók között, hiszen a járműgyártás lényegi területe pont nem az állandó fókuszban lévő összeszerelés, hanem az alkatrészgyártás (az Opel és az Audi kész járművet nem is gyárt hazánkban).
A folyamatos fejlesztés révén az alkatrészgyártó szektor a hazai gazdaság második legjelentősebb ágazatává nőtte ki magát,
a Központi Statisztikai Hivatal kimutatása szerint tavaly 8083 milliárd forint értéket állított elő, 200 milliárddal még többet, mint 2016-ban. A legmagasabb árbevételt produkáló magyarországi cégek ötvenes toplistáján 11 alkatrészgyártó is megtalálható, így a Continental, a Delphi, a Denso, a Hankook, a Harman Becker, a Jabil, a Lear, a LuK Savaria, a Michlen, a Robert Bosch Energy and Body Systems is.
Ezek a cégek ráadásul a világ minden tájára szállítanak a portékáikból, így javítják a külkereskedelmi mérleget is,
hiszen a magyar kivitel 20 százalékát ők produkálják, emellett nyereségesek, így társasági adót is fizetnek.
Az alkatrészgyártó vállalatok éves összárbevétele több mint 3000 milliárd forint, ez majdnem mind exportbevétel, és 150 milliárdra tehető a nyereségük, ami után társasági adót fizetnek. Egyes források szerint Kína negyedik legnagyobb autóalkatrész-beszállítója éppen Magyarország.
Természetesen a foglalkoztatásban is élen járnak ezek a cégek. 2017 első negyedévében 160 ezren dolgoztak a járműgyártásban és az ahhoz szorosan kötődő iparágakban.
Az autóipari beszállítói-alkatrészgyártói szektor 12 legnagyobb globális vállalatából 10 hazánkban is jelen van, némelyik több telephellyel is. Például Miskolcon ez az iparág csökkentette a még 2010-ben is igen jelentős munkanélküliséget.
A szektor a mesterséges intelligencia, az önvezető autók és a digitalizáció fejlődésével nem csak biztos jövőt kínál, de remélhetőleg tartósan itt is marad Magyarországon.
A témával a cikkünk forrása, az Mfor.hu írása további részletekkel is szolgál.