A világon egyre több a környezettudatos cég, és ebbe a sorba szeretne beállni a Starbucks is,
amely rengeteg hulladékot termel az eldobható kávéspoharak révén.
Bár elsőre azt hinné az ember, hogy ezek a poharak újrahasznosíthatóak, azonban a pohár belsejében található egy vékony polietilén réteg, amelynek köszönhetően rendkívül körülményes az újrahasznosítás.
Erre a rétegre azért van szükség, hogy ne ázzon el a papír, és meleg maradjon az ital.
Az újrahasznosítás aránya annyira rossz, hogy gyakorlatilag
minden 400. pohárból csak egy kerül újra forgalomba.
Márpedig ez félelmetes mennyiségű szemetet eredményez, csak Nagy-Britanniában naponta 7 millió ilyen pohár kerül a szemétbe – írja az Independent.
Ez éves szinten 2,5 milliárd darabot jelent Nagy-Britanniában,
és 600 milliárdot globálisan.
A probléma nem új keletű, többféle megoldással is próbálkoztak már. Egyfelől a britek szerették volna bevezetni az úgynevezett tejeskávéadót (25 penny poharanként), azonban a javaslat elhasalt.
Bár tejeskávéadó nem lesz,
de egy másik javaslat szerint 2023-tól betiltanák az ilyen poharakat.
Maguk a kávézók is próbálják a nem papírpoharas fogyasztást ösztönözni. Nagy-Britanniában a Starbucks 5 penny extra díjat számol fel a papírpoharak után, másfelől kedvezményeket biztosít azoknak, akik hordozható, többször használatos pohárba/üvegbe kérik a kávét.
Azonban ezek a törekvések nem érték el a kívánt hatást, így nem maradt más megoldás, mint a pénzdíj felajánlása.
A Starbucks nagyon komolyan veszi a problémát, és
most 10 millió dollárt ajánlottak fel annak a magánszemélynek vagy cégnek,
aki olyan poharat készít, amelyet 100 százalékban újra lehet hasznosítani.
Rövid ideig tartotta magát egy olyan elképzelés, hogy talán egyszerűbb lenne teljesen műanyagból készíteni ezeket a poharakat, így maga az újrahasznosítás sem lenne annyira nehéz.
Azonban ez az elképzelés – még magas arányú újrahasznosítás mellett is – hatalmas környezeti terhelést eredményezne, így ez nem lehet végső megoldás.
A probléma nem csak a Starbucksot érinti. A Dunkin' Donuts 2020-ra tervez valamilyen megoldás, míg a McDonald's 2025-öt jelölte meg a jelenlegi poharak kivezetésének dátumaként.