A januárig tartó pénzügyi évben 56,3 százalékra szűkült a Zara márkát tulajdonló Inditex bruttó haszonkulcsa, köszönhetően a kellemetlen devizahatásoknak.
Ezzel a vállalat nyereségessége egy évtizede nem látott mélypontra süllyedt,
miközben a bevételek három éve nem mutattak ilyen gyenge növekedési ütemet – idézi a Bloomberg a spanyol cég szerdán kiadott közleményét.
Az adatok megjelenésére a vállalat részvénye 3,1 százalékos eséssel reagált a madridi tőzsdén. Közép-európai idő szerint szerda kora délután a papír azonban már 1,5 százalék fölötti erősödést produkált.
Az Inditex nyereségességét igen negatívan érintette az erős euró, mivel a vállalat költségeinek jelentős része a közös valutában realizálódik. Ráadásul a cég bevételeinek komoly hányada is az eurózónából származik. Emellett a társaság sokat költött a boltjainak átalakítására, illetve az online üzlet kiterjesztésére – reagálva például az Amazontól érkező versenybeli nyomásra.
A közlemény szerint
a rossz európai időjárás negatívan érintette a keresletet, ami szintén rontotta az Inditex eredményeit.
Tavaly ugyanis hidegebb volt Európában, mint a megelőző évben, ami kellemetlenül érintette az Inditex üzletét – mondta Anne Critchlow, a Société Générale londoni elemzője. Hozzátette, a spanyol cég nem az egyetlen, amely megszenvedte az időjárási helyzetet.
Mindemellett tavaly a befektetők is elfordultak az Inditex részvényétől, ahogy a papír 2008 óta a legrosszabb éves teljesítményt hozta össze. Jelenleg a részvényárfolyam hároméves mélypont körül mozog.
Az Inditex 81 éves alapítója, Amancio Ortega, jelenleg a világ hatodik leggazdagabb embere, de Ortega vagyona érezhetően zsugorodott a társaság részvényárfolyamának gyengülésével.
Augusztusban ugyanis az üzletember még a második leggazdagabb volt a Bloomberg listáján.
A Zara egyik legnagyobb versenytársának számító Hennes & Mauritz (H&M) elnöke szintén kapott egy ütést az elmúlt időszakban, mivel Stefan Persson vagyona hatéves mélypontra esett, ahogy cégének részvényei szintén csökkenéseket mutattak.
Volt azonban két kedvező eleme is az Inditex jelentésének. Egyrészt a cég arról számolt be, hogy az online értékesítések 41 százalékkal erősödtek, és elérték a 2,5 milliárd eurót – ez a teljes eladás tizede volt. Ezzel párhuzamosan
a cég 10 százalékkal emelte a kifizetett osztalékot,
amivel 69 százalékra erősödött a társaság kifizetési rátája, vagyis az az arány, melyet a cég a nyereségéből osztalék formájában visszajuttat a részvényeseknek.