Japánban komoly gondokat jelent az építkezéseknél a munkaerőhiány és ez a helyzet csak rosszabb lesz. A következő évtizedben egymillióan fognak nyugdíjba menni, vagyis ez még nagyobb nyomás alá helyezi majd az építőipart. A Shimizu vállalat, amely több mint 200 éves múltra tekint vissza, robotokkal szeretné megoldani és felgyorsítani az építkezéseket.
Az ipari robotok már sokfelé megjelentek és jelenleg nagyjából 2 millió működik belőlük, főleg a gyárakban. Az autógyártásban figyelhető meg leginkább a robotok térnyerése, hiszen ott ma már minden öt munkásra jut egy robot is.
Az építőiparban azonban teljesen mások a kihívások, mint egy autógyárban, hiszen a terepen sokkal több munkás van és gyakran extrém helyzetekkel és időjárással is meg kell küzdeni. Masahiro Indo, a Shimizu vezérigazgatója szerint a gyári robotokat általában úgy tervezik, hogy mindig egy helyben legyenek, nekik viszont olyanokra van szükségük, amelyek folyamatosan tudnak helyet változtatni. A robottervezők erre a felvetésére azt mondták, hogy ez nem lehetséges.
A Shimizu vállalat viszont ennek ellenére sikeresen legyártotta saját automatizált targoncáját. A Robo-Carrier pedig jól teljesített a korai teszteken és a sajtóbemutatón is ügyesen kerülgette ki az újságírókat és az operatőrök kameráit.
A robot képes akár 30 kilót is mozgatni és ezzel leveszi a legnagyobb terhet az emberek váláról.
A Robo-Carrier már idén októberben bemutatkozik élesben is Oszakában. A várakozások szerint az építőipar automatizálása több ezer órányi emberi munkát takarítana meg, de egy felhőkarcoló esetében ez még mindig nagyon csekély, a teljes építési idő csupán 1 százaléka. A következő lépésben érkezhetnének azok a gépek, amelyek már az épületeken belül is tudnának dolgozni, de kezdetben csak nagyon egyszerű feladatokat látnak majd el.
Ha mindez megvalósul, akkor is csupán 10 százalékkal gyorsulna a felhőkarcolók építése, hiszen a legtöbb munka az építményen belül van, ezt pedig a robotok még sokáig nem lesznek képesek elvégezni.