A kedvezően alakuló díjfizetési statisztika több tényező együttes hatásának eredménye – magyarázza Garamszegi Tamás, a Díjnet Zrt. vezérigazgatója. Egyrészt a lakosság jövedelmi helyzetének folyamatos javulása miatt kevesebben kényszerülnek számláik késedelmes befizetésére. Másrészt szerepet játszik az a tény is, hogy
a szolgáltatási díjak az utóbbi években, a rezsicsökkentési intézkedések 2013 novemberi bevezetése óta gyakorlatilag befagytak.
Miközben a Díjbeszedő Holding által kiállított közműszolgáltatói számlák (vízmű-, csatorna-, földgáz-, szemétszállítási, valamint kéményseprési szolgáltatások) esetében a két hónapnál hosszabb elmaradás jelenleg összességében a díjösszeg 7,1 százalékát érinti, ezen belül a
Díjnet elektronikus rendszerén keresztül fizetendő számlák tekintetében az elmaradás jóval kisebb, átlagosan 4,2 százalék.
Ebben szerepet játszhat az, hogy az elektronikus számlabemutatást és -fizetést igénybe vevők eleve tudatosabban kezelik pénzügyeiket, emellett a Díjnet rendszere minden számla lejárata előtt figyelmezteti is az ügyfeleket a közeledő fizetési határidőre, így esetükben nem fordulhat elő olyan mulasztás, ami például egy-egy elkallódó csekk vagy hagyományos számlalevél esetében gyakori jelenség.
Fontos kiemelni, hogy a két hónapon túli elmaradások jelentős részét is rendezik az ügyfelek előbb vagy utóbb.
A Díjbeszedő esetében 150 napon túli elmaradásba például már csak a kiszámlázott összeg 4,8 százaléka kerül,
ezen belül a Díjnet kinnlevőségi rátája mindössze 2,2 százalék – tette hozzá a Díjnet vezérigazgatója.