Tavaly év végén a világ négy vezető luxusvállalata összesen 17,4 milliárd eurót (21,5 milliárd dollár) halmozott föl készpénzben. A három francia cég (LVMH, Kering, Hermes International), valamint a svájci Richemont egyébként sem állnak rosszul, köszönhetően például a Kínában tapasztalható vásárlási hullámnak, illetve annak, hogy a tervezők új generációja egyre jobban magához tudja csábítani a fiatalokat.
Ezt a trendet támasztja alá, hogy ezen a héten az LVMH negyedéves gyorsjelentéséből kiderült,
a vállalat eladásai 13 százalékkal bővültek, meghaladva ezzel a korábbi várakozásokat
– írja a Bloomberg.
A probléma viszont az, hogy a cégek nem parkoltathatják túl sokáig ezt a hatalmas készpénzállományt, valamit csinálniuk kell azzal – mondta Ashok Som, a francia Essec Business School szakértője. A nagy kérdés tehát az, mihez kezdhetnek a vállalatok a hatalmas tőkével.
A Hermes például speciális osztalékot fizet a részvényeseinek, összesen 528 millió euró értékben.
A Richemont ezzel párhuzamosan 2,7 milliárd euróért veszi meg az irányítást a Yoox Net-a-Porter nevű online kiskereskedelmi cégben. Mindazonáltal ezek az összegek relatíve alacsonyak a fölhalmozott készpénzállományokhoz képest.
A vállalati felvásárlások mindig benne vannak a pakliban, de gond lehet, hogy nincs túl sok kedvező célpont a piacon. A nagy luxusmárkákat tömörítő csoportok ugyanis az elmúlt időszakban próbáltak terjeszkedni, de igen gyakran visszapattantak a célról.
Az LVMH például megpróbálta bekebelezni a Chanelt, de határozott visszautasítást kapott.
Ezzel együtt az elmúlt években az említett óriások kísérletet tettek olyan cégek megszerzésére is, mint a Breitling óragyártó, a Jimmy Choo Group cipővállalat, valamint a Jeanne Lanvin francia divatcég.
Szintén nehézség, hogy a szorosan vett luxusszektoron kívüli terjeszkedés eddig nem igazán jött be. A Gucci és a Saint Laurent mögött álló Kering megkísérelte összekapcsolni a luxust a sporttal, és ennek reményében megvette a Pumát, illetve a Volcom gördeszkamárkát. Jelenleg a Kering mindkettőtől próbál megszabadulni.
Mindazonáltal a kisebb luxuscégek felvásárlása még mindig opció lehet, de ezek a csoportok már így is hatalmasra nőttek –
a világelső LVMH mintegy 70 márkát tömörít.
Ez azt jelenti, hogy még egy kisebb cipő- vagy óragyártó bekebelezése már nem biztos, hogy érdemben dobna az üzleten. Főleg, hogy az LVMH nyereségének több mint fele most is a Louis Vuitton sztármárkából származik, vagyis elég kicsi az érdemi mozgástér.
Vannak azonban a szektornak olyan nagy szereplői, melyek elég vonzók lehetnek, és igen komoly tőkét emésztene fel a megvásárlásuk.
Ilyen lehet a brit Burberry Group, melynek piaci értéke jelenleg nagyjából 7,1 milliárd font (10,1 milliárd dollár).
A cég kapcsán fel is merültek egy esetleges üzlettel kapcsolatos spekulációk, ahogy a Burberry új vezérigazgatót kapott. Egy másik lehetőség az amerikai ékszerforgalmazó Tiffany lehetne, melynek piaci értéke hozzávetőleg 12 milliárd dollár. Itt is felmerültek híresztelések, főleg hogy a Citigroup még decemberben közölte, az amerikai vállalat komoly vonzerővel bírhat az európai luxusóriások szemében.