A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében korlátozott terjedelmű, nem teljeskörű átfogó vizsgálatot folytatott a MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt.-nél (MagNet Bank). A vizsgálat a 2015. december 31-től a 2018. május 10-ig terjedő időszakot tekintette át.
A jegybank vizsgálata során hiányosságokat tárt fel többek között a hitelkockázat kezelése terén a hitelintézetnél egyebek közt a monitoring folyamatban, a fedezetek meglétével, értékelésével és érvényesíthetőségével kapcsolatos belső szabályozottság, eljárásrendek körében.
A követeléseladások kapcsán hiányzott az azokra vonatkozó, kellő részletezettségű belső szabályozás, és nem állt rendelkezésre megfelelő – a kockázatok mértékének meghatározásához elengedhetetlen – ügyfélcsoport-képzési és ügyfélminősítési rendszer sem.
A jövőben pontos – a főkönyvvel és az analitikával egyező – adatszolgáltatás érdekében a MagNet Banknak felül kell vizsgálnia az adatteljesítést támogató informatikai rendszerét. A jegybank – mint azt a más piaci szereplővel kapcsolatos korábbi bírsághatározatai is jelzik – kiemelt szigorral lép fel a pénzügyi intézmények adatszolgáltatásra vonatkozó esetleges jogsértései miatt (kiemelten szankcionálva azoknál az adatszolgáltatási tábláknál tapasztalt hibákat, amelyeket a szektorral 2017-ben részletesen is egyeztetett az MNB.)
További hiányosságokat talált emellett a jegybank a MagNet Bank belső ellenőrének tevékenysége, a javadalmazási politika, az informatikai rendszer védelmére, illetve a pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megakadályozására vonatkozó belső szabályozottság kapcsán.
Mindezek alapján a jegybank ma publikált határozatában 2018. szeptember 30-i teljesítési határidővel kötelezte a MagNet Bankot a feltárt hiányosságok megszűntetésére. A jogsértések miatt az MNB összességében 47 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank figyelembe vette a hitelkockázat-kezelés kapcsán feltárt számos jogsértés magas vagy jelentős kockázati besorolását.
Enyhítő körülménynek számított, hogy a hiányosságoknak nem volt hatása az ügyfelekre, más piaci szereplőkre, a hitelintézet számos problémát már a vizsgálat során kijavított, illetve annál már az MNB helyszíni vizsgálati szakasza idején is előremutató változások zajlottak.