Adatkezelési botrány ide vagy oda, a Facebookot – úgy tűnik – egyelőre nem kell sajnálni. Egy friss jelentés szerint a vállalat idén is talicskaszám hordhatja bankjába, illetve befektetőinek a hirdetésekből keletkező bevételt. A különös az, hogy ennek nem elhanyagolható hányadát a kínai hirdetők költései teszik ki.
A Pivotal Research friss jelentése alapján, a kínai hirdetők idén legkevesebb 5 milliárd dollárt fognak elkölteni a megtépázott renoméjú közösségi oldalon.
Ez több mint 1300 milliárd forintnak felel meg, és ez – ahogy a jelentés rámutat – alsó hangon adott kalkuláció. A vége bármi lehet.
Az elemzők az idei évre összesen 55 milliárd dollár körül várják a Facebook hirdetési bevételét.
Ez azt jelenti, hogy a kínai cégek egymaguk fogják ennek 10 százalékát adni. Ezzel nemcsak jelentékeny részt tudhatnak magukénak a Facebook hirdetési piacából, hanem Kína fellépett az USA mögé a második helyre, a Facebookon legtöbbet elköltő országok listáján.
Azt, hogy ezek megalapozott várakozások, jól mutatja, hogy a Csendes-óceán ázsiai térségéből az év első negyedévében befolyt, nagyjából 1 milliárd dolláros reklámbevétel 40 százalékát Kína hozta össze.
A hivatalosan még mindig kommunista Kína hiába tiltja a felületet az országban, a kínai vállalatok ettől még eladni szeretnének, és keresik a közvetlen kapcsolatot a tengerentúli potenciális üzleti partnerekkel vagy közvetlenül a vásárlókkal. Erre pedig nem sajnálják a pénzt, hiszen létfontosságú a termékek iránti vásárlói érdeklődés felkeltése vagy fenntartása.
Az elemzők úgy becsülik, hogy az 5 milliárd dollárból 1-1,5 milliárd dollárt a mobilalkalmazásokat fejlesztő cégek fognak Zuckerberg vállalatánál hagyni.
Brian Wieser, az elemzőcég munkatársa jelentésükkel kapcsolatban azt mondja, szemléletmódot kell váltani Kína megítélésében. A nyugati cégek még mindig elsősorban a piacot látják a hatalmas országban, ahol árut és szolgáltatásokat tudnának értékesíteni. Szerinte azonban Kína legalább ennyire szeretne eladni határain kívül. Az ezzel kapcsolatos hirdetési potenciált, az elemző szerint akár ki is lehetne használni,
hiszen a kínai cégek egyre több pénzt költenek országon kívül.
Wieser szerint a Facebooknál csak örülhetnek a kínai cégek aktivitásának. Szerinte ugyanis az adatkezelési botrány utórengései
alaposan erodálják majd a most 500 milliárd dollárosra taksált cég piaci értékét.
Az elemző úgy látja, a részvények értékük negyedét is elveszíthetik az eladási hullám miatt, és a vállalat nem ússza meg állami regulák nélkül sem. Egy ilyen helyzetben kulcsfontosságú lehet az akár Kínából is beáramló hirdetési pénz.