A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) és az Aon Magyarország közös kutatásban vizsgálta a hazai cégek digitális átalakulását érintő terveit. Az 56 résztvevő összesen 12 iparágat képvisel, valamivel több mint egyharmaduk magyar, majdnem kétharmaduk pedig multinacionális hátterű volt.
A kutatás szerint leginkább a telekommunikáció, az informatika területén működő cégek tartják fontosnak a digitális átalakulást,
ami nem meglepő. A legkevésbé pedig a termelőszektorban tevékenykedők voltak elkötelezettek a digitalizáció iránt.
A digitális kultúraváltás a cégeknél leginkább új üzleti modellek, új piaci lehetőségek kiaknázása, valamint új munkavégzési módszerek miatt izgalmas
– mondta Uzsák Éva. Mindenképp pozitívum szerinte, hogy a megkérdezett vállalatok 70 százaléka legalább már tervezés szintjén foglalkozik a témával.
Ugyanez az arány nem érvényes a teljes vállalati körre. Valószínűleg a nagyvállalatok számára ez fontosabb kérdés, mint egy kis cégnek, ám míg a kutatásban a megkérdezett cégek 64 százaléka volt multihátterű, addig a gazdaságban a cégeknek kevesebb mint öt százalékát teszik ki. Vagyis valamennyi cégre vetítve bizonyosan sokkal kisebb arányt képviselnek azok, akik már elkezdték a felkészülést a digitális átalakulásra.
A kutatás szerint a cégek a digitalizáció fő akadályának az anyagi korlátokat, az időhiányt tartják, és azt is bevallották, hogy tízből négy vállalatnál nincs meg a megfelelő szakértelem
– utóbbi ugyanakkor közvetve folyománya lehet a pénz- és időhiánynak egyaránt.
Az Aon szakembere kiemelte, hogy a cégek vezetői a digitális átalakulásban leginkább az IT-területet tartják szövetségesnek, és kevésbé vonják be a humán területet, holott szerinte a sikeres digitális kultúraváltásban a munkavállalók hozzáállása, a képességeik fejlesztése sokkal nagyobb szerepet játszik.
A felmérés szerint a hazai vállalatok lemaradásban vannak megvalósult digitális átalakulásban: Magyarországon minden tizedik vállalat nyilatkozott úgy, hogy valamilyen transzformációt már sikeresen megvalósított, miközben globálisan már minden harmadik vállalat tett lépéseket.