A világ legolcsóbb autójának ötlete egy esős napon pattant ki a cég korábbi elnökének, Ratan Tatának az agyából, amikor egy négytagú családot látott közlekedni egyetlen rozoga biciklin az úton. „Ez a hajmeresztően életveszélyes közlekedési forma erősen felzaklatott" – idézte vissza később egy interjúban. De az indiai utakon országszerte lehetett találkozni ilyen jelenetekkel.
Elkezdett azon gondolkodni, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a közúti közlekedést a szegénysorban élők számára.
2003-ban született meg benne az elhatározás, hogy olyan autót dobjanak piacra, amelynek megvásárlását széles tömegek engedhetik meg maguknak.
A Quartz írása szerint
a hamarosan megszülető Tata Nano átírta az olcsó autók történetét, emellett történelmi sorsfordító tényezővé is vált.
A Tata ugyanis az új gyártóüzemet először a nyugat-bengáliai Singur városába szerette volna telepíteni, ám ott politikai zavargások törtek ki az állam akkori kommunista párti vezetésével szemben, mert egy termékeny mezőgazdasági területet adott volna át az autógyártónak a létesítmény felépítésére. Az államban futótűzként kezdtek terjedni a tüntetések, amelyek végül az akkor már három évtizede hatalmon lévő kommunista vezetés bukásához vezettek. A bizonytalan politikai helyzet hatására a cég úgy döntött, másik helyszínt keres az üzem felépítéséhez.
2008-ban végül az indiai Gudzsarat szövetségi állambanlévő Sanana városát választották, ahol az első számú politikai vezető állítólag egyetlen sms-ben adta hozzájárulását a projekt megindításához.
A következő évben mutatták be az újdonságot, amelyet 2500 dollárnak megfelelő rúpiáért lehetett megvásárolni.
Nemcsak Indiában, hanem a világon mindenütt nagy érdeklődéssel fogadták a miniautót, amelyből 2010-ben csaknem 30 ezer darabot adtak el, majd a következő évben már 71 ezret. Az eladási rekordot az évi 76 ezres darabszám jelentette.
Ám a közhangulat hirtelen megváltozott, mert elektromos hiba következtében egyre több Tata Nano gyulladt ki. A kereslet emiatt annyira visszaesett, hogy tavaly már csak 9 ezer darabot értékesítettek, az idén júniusban pedig már mindössze három talált belőle gazdára. Logikus volt tehát a gyártó döntése, hogy leállította a gyártást.