Az amerikai luxusautó-piac lehetséges nehézségeire jó példát jelent a Volvo Car Group, amely az idei első félévben 40 százalékos bevétel-növekedésről jelentett. A kínai tulajdonban lévő svéd márka ugyanis 1,1 milliárd dollárt ruházott be egy amerikai termelőüzembe, viszont csak importra támaszkodva értékesít autókat az Egyesült Államokban. Ráadásul az első modell, melyet a jövőben már az új üzemben fognak gyártani (az S60 sedan), idén eddig csak nagyjából 8 százalékát tette ki az összesített amerikai eladásoknak.
Mi több, a három további legnagyobb nyertes, a Land Rover, az Alfa Romeo, valamint az Audi nem is gyártanak gépjárműveket az Egyesült Államokban
– írja a Bloomberg a Kelley Blue Book kutatása alapján.
Donald Trump amerikai elnök korábban közölte, vizsgálatot rendelt el azzal kapcsolatban, hogy mekkora kockázatot jelentenek az autóimportok a nemzet biztonságára nézve, illetve bejelentette, fontolgatja, hogy 25 százalékos adót vessen ki minden importált autóra és autóalkatrészre. Ezzel együtt az elnök számos beszédében és Twitter-bejegyzésében támadta az USA-ba érkező német luxusautókat.
Nem véletlen tehát, hogy az iparág vezetői csakúgy, mint az elemzők és a kereskedők csökkenő bevételekre számítanak az idei második félévre, illetve
közös lobbicsoportba tömörülve igyekeznek föllépni a büntetések ellen.
A szereplők arra figyelmeztetnek, hogy a vámok magasabb költségeket és ennek következtében magasabb árakat jelentenek, vagyis végső soron kevesebb modell lesz elérhető az Egyesült Államokban.
Az európai gyártók ugyanis vagy elkezdik majd visszafogni az USA-ba irányuló termelést, vagy csak olyan termékeket adnak el az Egyesült Államokban, melyekről biztosan tudják, hogy a többletköltségek mellett is értékesíthetők – jelezte Michelle Krebs, az Autotrader nevű weboldal elemzője.
Visszatérve a Volvóra, a cég eladásai 35 százalékot erősödtek júniusban, amit jelentős részben a Svédországban gyártott XC90 sportmodell értékesítései hajtottak. Emellett szintén fontos szereplő volt a XC60-as SUV, melyet Svédországban és Kínában állítanak elő.
A Volvo egyébként májusig 0,15 százalékkal 0,54 százalékra növelte az amerikai piaci részesedését, ami a legnagyobb ütemű erősödés a luxusautó-gyártók körében.
Hakan Samuelson, a Volvo vezérigazgatója még a múlt hónapban jelezte, vállalata rákényszerülne az amerikai értékesítések megvágására, amennyiben az USA-ban elfogadják a Trump által belengetett vámokat.
Ezzel párhuzamosan a Land Rover a valaha volt legjobb júniust produkálta a múlt hónapban, összesen 6982 egység eladásával, ami éves alapon 21 százalékos növekedésnek felel meg – köszönhetően a Range Rover Sport modellnek. Az Alfa Romeo több mint duplájára, 2249 egységre növelte az eladásait.
Bár ezek a kisebb luxuspiaci márkák igen szép növekedést produkálnak, még mindig jelentősen le vannak maradva a legnagyobbak mögött. A BMW eladásai például júniusban 1,5 százalékkal 29 407 egységre nőttek.
Ezzel pedig még tovább szűkült a Mercedes-Benz piacvezető előnye ebben az évben.
Az idei első félév eladásai összesen 2,9 százalékkal bővültek.
A Daimler tulajdonában lévő Mercedes-Benz márka amerikai eladásai 9,7 százalékkal zsugorodtak az elmúlt hónapban, ami idén az eddigi legnagyobb csökkenés volt. A bukás ráadásul úgy jött össze, hogy a Németországban gyártott GLC modellek 77 százalékos erősödést produkáltak. A Mercedes-Benz egyébként fenntart egy gyártóüzemet az USA-ban (Alabama államban), és már a második éve uralja az USA luxusautó-piacát – még úgy is, hogy az idei eladásai júniusig 1,9 százalékkal estek.
Egy másik nagy szereplő, a Volkswagen tulajdonában lévő Audi, már az egymást követő második hónapban produkál gyengülő növekedést. Júniusban 0,3 százalékkal bővültek a márka eladásai a májusi 0,6 százalékot követően.
Az értékesítéseket a Mexikóban gyártott Q5 SUV, illetve a Németországban előállított A4 sedan vezette.
Végül a Toyota kezében lévő Lexus már az egymás utáni negyedik hónapban hozott össze csökkenő eladási számokat. Júniusban 2,6 százalékos volt a zsugorodás, de idén eddig még mindig 0,9 százalékos pluszban van a márka.