Amennyiben bejön a standard jóslat, és 2030-ra Németországban a teljes gépjárműállomány 25 százaléka elektromos, 15 százaléka hibrid , 60 százaléka pedig benzin- és dízelmodell lesz, akkor 75 ezer munkahely tűnhet el az autóiparban – derül ki a német autógyártók szövetsége, illetve az IG Metall szakszervezet közös tanulmányából.
Ha viszont az átállás még ennél is gyorsabb ütemben zajlik, akkor a technológiai változások akár 100 ezer munkahelyet is veszélyeztethetnek
– teszi hozzá jelentésében az IG Metall.
Ráadásul ezek a számok úgy jöttek ki, hogy a kutatás már figyelembe vette, hogy az elektromos autók gyártásának terjedésével az iparág 25 ezer új munkahelyet is teremt. A kutatás standard modellje kiemeli például, hogy alkatrészek tekintetében 2030-ban várhatóan ugyanannyi hajtásláncot fognak majd gyártani, mint 2016-ban. Ha pedig csak a normál fejlődési ütemmel számolunk, ez azt jelenti, hogy sokkal kevesebb emberre lesz majd szükség ugyanannyi termék legyártásához.
A benzines és dízeles autóktól való elmozdulás tehát végső soron több mint a felét érintheti annak a 210 ezer munkahelynek, melyet ma a német autóipar biztosít csak a hajtásláncok területén.
A teljes szektor Németországban nagyjából 840 ezer embert foglalkoztat.
Bár az iparág előtt álló kihívás igen jelentősnek mondható, a helyzet kezelhető, amennyiben már most elkezdünk felkészülni az új feltételekre – hangsúlyozta Jörg Hofmann, az IG Metall vezetője. A politikusoknak és az iparágnak már most el kell kezdenie stratégiákat kidolgozni, melyekkel levezethető az átállás – tette hozzá Hofmann.
Ennek érdekében a vállalatoknak például el kell indítaniuk olyan átképzési projekteket, melyek felkészítik a munkavállalókat az új technológia által teremtett helyzetekre,
míg a politikusoknak elő kell állniuk egy átfogó ipari foglalkoztatási tervvel
– figyelmeztetett az IG Metall feje.
A szakszervezet jelentésében hozzátette, az is megkönnyítheti az átállást – egyebek mellett –, ha elkezdődnek a beruházások új piacokra gyártott új termékekbe, melyeknek semmi közük nincs az autóiparhoz.