Az elemzés szerint a magyar vállalatok szívesebben adnak halasztott fizetési lehetőséget a hazai cégeknek, mint a külföldi vevőiknek. A válaszadók ezt azzal indokolták, hogy ez a magyarországi üzleti gyakorlat, illetve ezzel is jutalmazzák a régi vevőik lojalitását.
A vállalatok 31,3 százaléka azonban megszüntetné a halasztott fizetés lehetőségét, ha jelentősen romlana a vevői fizetési morálja
– szögezi le Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.
A magyar válaszadók 70,9 százaléka tapasztal gyakori késedelmes fizetést a vállalatok közötti kereskedelemben. A magyar ügyfelek gyakrabban lépik át a számlafizetési határidőt, mint a külföldi ügyfelek.
A magyar válaszadók beszámolója szerint az idén 26,7 százalékra csökkent a lejárt B2B számlák aránya, ez 2017-ben még 29,7 százalék volt.
A csökkenés oka az, hogy a magyar vállalatok egyre fegyelmezettebben fizetnek.
Viszont romlott a számlák átlagos kiegyenlítésének ideje. Ez tavaly 37 nap volt, míg az idén 49 nap, de ez még mindig alatta marad a régiós átlagnak. Ezzel párhuzamosan 1 nappal csökkent a számlák kifizetésére adott idő. Így a magyar vállalatok 2018-ban átlagosan 30 napos határidővel állítják ki a számláikat a magyar vevők számára.
A régióban továbbra is a magyar vállalatokat sújtják leginkább a vevőik likviditási problémái és a tőkehiány.
A fizetési késedelmek másik oka az, hogy a magyar vevők egyre növekvő mértékben egyfajta finanszírozási formaként használják a halasztott fizetéses számlákat. Ennek nyomán minden tizedik vállalat maga is késve fizet a saját szállítóinak, ami gyakorlatilag körbetartozást okoz.
A magyar vállalatok 15,1 százaléka készül arra, hogy az idén bevezesse az e-számlázást, ez pedig a legmagasabb arány a régióban.
A cégek egyharmada azt tapasztalta, hogy az ügyfelek hamarabb kifizetik az online számlákat, mint a hagyományos számlákat.
2018-ban a magyar válaszadók a behajthatatlan követelések arányának enyhe növekedéséről számoltak be. A vállalatok sokkal gyakrabban írtak le belföldi B2B követeléseket, mint külföldieket.