Ahogy egyre több fogyasztó az interneten intézi a vásárlásait, az e-kereskedelmi vállalatok (mint az Amazon) és a hagyományos fizikai áruházak (mint az USA-ban a Walmart) közti verseny az árak egységesítését hozza magával – derül ki egy friss kutatásból.
A tanulmányt jegyző Alberto Cavallo (a Harvard Business School professzora) széles körben megvizsgálta az elérhető amerikai kiskereskedelmi adatokat, mivel
meg akarta érteni, miként hat az online kereskedelem terjedése a kiskereskedelmi vállalatok árazási gyakorlataira.
Cavallo végül arra jutott, hogy statisztikailag kimutatható, az árak egyre kevésbé térnek el egymástól területi alapon az Egyesült Államokban – írja a MarketWatch. Mindez azt jelenti, hogy az e-kereskedelem által elindított verseny alapvetően uniformizálja a boltok árait.
Ami fontos, hogy Cavallo a Walmart esetében azoknál a termékeknél tudta kimutatni az árak térbeli különbségeinek jelentős zsugorodását, amelyek az Amazonon is elérhetők. Egyetlen igazán komoly kivétel volt. Az élelmiszer- és italárak egyre nagyobb különbséget mutattak az egyes földrajzi területek között. A kutató egyébként a Walmart, a Safeway, valamint a Best Buy árait vetette össze.
A tanulmány legfontosabb megállapításai között szerepel, hogy
az árak sokkal gyorsabban változnak, mióta az online vásárlás egyre gyakoribbá vált.
A rendszeres árak (nem számítva a leárazásokat és egyéb kedvezményeket) 2008 és 2010 között még átlagosan 6,7 hónapig tartottak ki, azonban 2014 és 2017 között már csupán 3,65 hónapig.
Még ennél is gyorsabban változnak azonban az árak azokon területeken, ahol az online kereskedelem már előnyre tett szert a fizikai áruházakkal szemben – ilyen például az elektronikai cikkek piaca. Azoknak a termékeknek az ára pedig, amelyek könnyen elérhetők az Amazonon, az átlagosnál 20 százalékkal rövidebb ideig aktuális.
Cavallo megjegyezte, mivel az árak sokkal gyorsabban változnak, a kiskereskedelmi cégek sokkal lendületesebben tudnak reagálni olyan jelentősebb sokkhatásokra, mint például az üzemanyagárak változása vagy az árfolyamok ingadozása.
Következésképpen az ilyen sokkokból eredő költségeket a cégek sokkal könnyebben és gyorsabban tudják áthárítani a vásárlóikra.
Azokban az esetekben pedig, amelyekben az árak nem változnak gyorsan, illetve sokkal kevésbé egységesülnek, Cavallo szerint érdemes lenne felvetni a fair árazás kérdését. Az ugyanis, hogy a fogyasztók mit tekintenek fair árazásnak, országonként, szektoronként és időszakonként változik. Következésképpen további kutatásokra van szükség azzal kapcsolatban, hogy az árazási technikákkal hogyan kapcsolódik össze például az átláthatóság, a korrektség érzete vagy akár az infláció alakulása – teszi hozzá a szakember.