Súlyos negatív korrekció veszélyének van kitéve a nem alapvető fogyasztási javak szektora az amerikai részvénypiacon – mondják a Morgan Stanley elemzői. Ebbe a csoportba olyan területek tartoznak, mint a ruhacégek vagy az autógyártók, de számos kiskereskedelmi vállalat ebbe a kategóriába esik. Az elemzők szerint az a gond, hogy tipikusan olyan szektorról van szó, amely a gazdasági ciklus elején mutat felfutást, mostanra azonban a részvények értékeltségei csúcsra futottak, miközben jelenleg a ciklus kései szakaszában vagyunk – írja a MarketWatch.
Az eddigi fölfutást jól mutatja, hogy ez az iparág volt az elmúlt 12 hónap legerősebb területe a részvénypiacon.
Összesen 31,3 százalékos emelkedést produkált a szektor, szemben az S&P 500 index 16,3 százalékos erősödésével.
Idén eddig az iparág 19,9 százalékot izmosodott, azonban ezzel némileg alatta van a technológiai szektor 20,4 százalékos teljesítményének.
A Morgan Stanley most azt javasolja a befektetőknek, hogy kezdjék el alulsúlyozni a nem alapvető fogyasztási javakhoz tartozó cégeket, mivel az elemzők szerint a részvények rendkívül magas értékeltségekkel forognak a piac egészéhez képest. A befektetési bank adatai szerint az iparág összesített előremutató ár/nyereség rátája 35 százalékkal haladja meg az S&P 500 index értékeltségét.
Komoly kockázati tényezőt jelent, hogy
az iparág részvényeibe nem árazódtak be a potenciális kockázatok,
melyek a ciklus kései szakaszából adódó lassulásból erednek – mondják a Morgan Stanley szakértői. Noha a hozamok eddig erősek, az Amazon pedig önmagában is rendkívül erős hátszelet ad az iparágnak, ha a növekedés széles körben lelassul, a költségek pedig emelkednek, az igen erős kihívást jelenthet a nagy növekedési sztori számára.
Az Amazon súlya azonban külön kockázati tényezőt is jelenthet. Akkora méretű vállalatról van ugyanis szó, hogy önmagában kiteszi az iparág teljes piaci kapitalizációjának 35 százalékát. Az Amazon részvényei
idén eddig több mint 70 százalékot erősödtek, ami nagyban hozzájárult a szektor általánosan kedvező teljesítményéhez.
Korábban egyébként a Netflixet is a nem alapvető fogyasztási javak kategóriájába sorolták, és a pozitív teljesítménye szintén hozzájárult a szektor felfutásához. Az online műsorszolgáltatót azonban nemrég átsorolták a kommunikációs szolgáltatások iparágába.
Az Amazon szerepe és mérete viszont azzal a kockázattal jár, hogy – miként a Morgan Stanley jelentése megfogalmazta –
a szektor lényegében arra megy, amerre az Amazon.
Egy olyan terület pedig, amelyet kifejezetten rosszul érint a gazdasági ciklus vége, ráadásul szinte egyetlen vállalat hátán tart fölfelé, valóban igen komoly kockázatot jelenthet, ha valami megtörik a növekedési ütemben.