A vállalatok sokszor szeretnek úgy tekinteni a saját felelősségi körükre, hogy amint megfizették az adókat, minden kötelességüket letudták. Ez azonban a mi korunkban már egyszerűen nem működik – mondta a CNBC-nek Achim Steiner, az ENSZ fejlesztési programjának vezetője.
A magáncégek ugyanis ma már nem csupán megfigyelői, hanem központi szereplői a fenntartható fejlődés alakításának.
Ez már csak azért is igaz, mert ma a legtöbb ország gazdaságának háromnegyedét a magánszektor hajtja – tette hozzá Steiner.
A társaságoknak pedig nagyon világos érdekük fűződik ahhoz, hogy felkarolják a fenntartható fejlődés ügyét, mivel
a jól működő gazdaság és a stabil politikai környezet egyaránt rendkívül fontos a működésükhöz
– mondta a szakember. Steiner hangsúlyozta, a gyors ütemben zajló klímaváltozás például egy olyan tényező, amely alapjaiban forgatja föl a jelenlegi piaci feltételeket, melyeket a cégvezetők hajlamosak egyszerűen adottnak tekinteni.
Az ENSZ klímaváltozási jelentése szerint a világ hőmérsékletváltozása ma azon a pályán van, hogy elérje a 3 Celsius-fokos emelkedést, ami bőven meghaladja a korábban meghatározott 1,5 fokos limitet.
A legnagyobb probléma az, hogy
az üzleti világ szereplői gyakran arra támaszkodnak, ami adott.
Steiner azonban figyelmeztetett, lényegében kidobhatunk mindent arról, amit a mostani adottságok alapján a jövő piacairól vagy ellátási láncairól gondolunk. 2050-re ugyanis olyan világban élünk majd, amely teljesen más alapokról indul ki.
Steiner ezzel egyértelműen az ENSZ fenntartható fejlődési céljaira kívánt hangsúlyt fektetni, melyek funkciója az lenne, hogy a nemzetközi szervezet 2030-ig hatékony válaszokat adjon olyan globális kihívásokra, mint a klímaváltozás vagy a szegénység. Ahhoz azonban, hogy a 17 kitűzött cél megvalósítható legyen,
a vállalatoknak is olyan új keretrendszerre van szükségük, melyek segítenek megérteni az új üzleti környezetet
– tette hozzá.
Ennek érdekében a magánszektor cégeinek olyan irányba kell haladniuk, amely lehetővé teszi a tudatosabb üzleti gyakorlatokat és társadalmi hatásokat – ezzel együtt pedig a fogyasztóknak is több információt kell szolgáltatni ezekről a tevékenységekről és hatásokról. Ahogy Steiner jelezte, manapság egyre inkább olyan piacon élünk, amely a folyamatosan növekvő átláthatóság miatt széles körben elérhetővé teszi a vállalatok működési modelljét és gyakorlatait a fogyasztói közönség számára.
A cégeknek tehát sokkal nagyobb figyelmet kell fordítaniuk például az környezeti lábnyomaikra, illetve arra, milyen társadalmi hatást gyakorolnak a tevékenységeikkel. Ráadásul
a piacon egyre fontosabb tényező lesz, hogy a termékeik mennyiben szolgálnak és reprezentálnak társadalmilag kedvező ügyeket.
„Egyszerűen fogalmazva, az emberek olyan cégeket akarnak látni, melyek helyesen cselekszenek" – foglalta össze Steiner.