A Fortune kutatása azt vizsgálta, hogy a sorozatos adatszivárgási botrányok árnyékában mennyire bíznak a felhasználok a tech vállalatokban. Kiderült, hogy csupán az amerikaiak 22 százaléka bízná rá a Facebookra személyes információit, így ők végeztek a megbízhatósági lista legalján.
Ezzel szemben az Amazon (49 százalék), a Google (41 százalék), a Microsoft (40 százalék) és az Apple (39 százalék) is sokkal jobban tejesített.
A Furtune kutatás arra is rámutat, hogy a válaszadók más területeken is az utolsó helyre sorolták a Facebookot, köztük: vezetőség, etikusság, bizalom és a vállalatról kialakult összkép.
A Facebookkal szemben tanúsított bizalmatlanság egészen áprilisig vezethető vissza, amikor összesen 87 millió felhasználó adataival éltek vissza a Cambridge Analytica botrányban. Ezt követően pedig szeptemberben 30 millió felhasználó volt érintette egy újabb adatszivárgásban, ahol az áldozatok mobiltelefonszámát és emailcímét szerezték meg a hackerek.
Mindemellett a 2016-os amerikai választási kampány során sem tudták megállítani a hamis hírek terjedését az oldalon, sokak szerint pedig ezzel befolyásolták a választások végeredményét.
Tovább nehezíti a Facebook helyzetét az is, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában idén először nem nőtt a felhasználók száma. Azt viszont nehéz megmondani, hogy ez mennyiben írható a sorozatos botrányok számlájára.
Ezen történések hatására a Facebook részvények óriásit estek, és elérték az utóbbi 19 hónap mélypontját.
Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk arról, hogy az emberek hogyan ítélik meg a Facebookot, a Fortune a Harris Pollt bízta meg, hogy készítsék el saját felmérésüket, amelyben a Microsoft, az Amazon, az Apple és a Google is helyet kapott.
A felmérésből többek között az derült ki, hogy a megkérdezettek mintegy felénél az utóbbi hat hónapban negatív kép alakult ki a Facebookról. Ezzel szemben az Amazon 39 százalékos javulást ért el, de a kutatásban szereplő többi cég is javítani tudta pozícióját.
A válaszadók emellett Zuckerberg vezetői képességében sem hisznek,
mert csak 59 százalékuk mondta azt, hogy bízik a Facebook alapítójában. Ez az arány Jeff Bezosnál (Amazon) 77 százalék, Tim Cooknál (Apple) 72 százalék, Satya Nadellanál (Microsoft) 71 százalék és Sundar Pichainál 69 százalék.