A vásárlóknak egyre több lehetőségük lesz a közeljövőben, hogy elmozduljanak a belsőégésű motorral működő autók felől az elektromos járművek irányába. Ráadásul arra sem lesznek rászorulva, hogy csupán néhány vállalat márkái közül válasszanak – mondta a CNBC-nek Evy Hambro, a BlackRock elektromos autó szektorért felelős globális igazgatója.
A szakértő szerint jelenleg fordulópont előtt állunk. A következő két év során ugyanis jelentősen megnőhet az elektromos autók kínálata, ehhez pedig az is társul, hogy
az árak érezhetően el fognak kezdeni csökkenni.
Ennek következtében a BlackRock elemzői arra számítanak, hogy a következő 2-3 év során komoly növekedés jön majd az értékesítésekben.
Ezt támasztja alá a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) idén kiadott jelentése is, amelyben a szervezet azt vetítette előre, hogy az elektromos autók jelenléte 125 milliósra fokozódhat 2030-ig, amit erősen megtámogatnak azok a politikai törekvések, melyek különböző ösztönzőkkel tisztábbá szeretnék tenni az autópiacot. Ez igen komoly ugrás lenne a 2017-es szinthez képest, amikor még csak 3,1 millió elektromos autó volt használatban.
A nagy változás elsősorban annak tudható be, hogy a hagyományos autógyártók egyre nagyobb mértékben ruháznak be az elektromos járművekbe.
A Volkswagen például éppen nemrég jelentette be, hogy nagyjából 50 milliárd dollárt tervez költeni olyan területeken, mint az elektromos autók vagy az önvezető járművek,
amivel a vállalat azt célozza meg, hogy a legnyereségesebb szereplővé váljon az elektromos autók piacán.
A különböző országok azonban különböző szinteken állnak az elektromos autókhoz való alkalmazkodás tekintetében. Hambro itt kiemelte a fogyasztói preferenciákat, valamint a szabályozói környezetet. Az automatizáció és az elektromos járművek terepén pedig Kína számos ponton vezeti a világ fejlődését, beleértve például az akkumulátor technológiát is.
A kínai előretörésnek igencsak prózai oka van, nevezetesen, hogy a világ második legnagyobb gazdasága olyan mértékű légszennyezettségtől szenved, hogy
Peking rendkívül agresszívan ösztönzi az új energiával működő autók fejlesztését.
Ráadásul Kína emellett az önvezető autók technológiáját is elég komolyan veszi.
Ezt erősíti meg, hogy szerdán az Nvidia amerikai chipgyártó több különböző megállapodást is aláírt elektromos autókban utazó kínai startupokkal – mint a XPeng Motors, a Singulato Motors vagy az SF Motors. A vállalatok célja az önvezető technológiák fejlesztése. Fontos hangsúlyozni, hogy mindez akkor következett be, amikor az USA és Kína éppen kereskedelmi háborút folytat egymással.
Világosan látszik, hogy Kína egyre lendületesebben nyit a nemzetközi üzletek felé – hangsúlyozta Hambro. Kiemelte, a külföldi tulajdonosok térnyerésével
akár az is elképzelhető, hogy az USA és Kína közti kereskedelmi konfliktus egyes területeken enyhülni fog.
A fentiek mellett a BMW szintén szerdán közölte, hogy egy leányvállalata (BMW Mobility Services) első külföldi cégként kapott engedélyt arra, hogy fuvarozási szolgáltatást nyújtson a kínai Csengtu városában. Ez igen jelentős fejlemény, főleg hogy a Kínában ez a piac 23 milliárd dolláros, azonban a BMW-nek olyan erős hazai versenytársakkal is meg kell majd küzdenie, mint a Didi Chuxing.