Miközben a Tesla éppen szenved Elon Musk kijelentéseinek hatásaitól, illetve a befektetői bizalom megroppanásától, az Apple nem halad túl jól az elektromos autó projektjével, melyet Tim Cook vezérigazgató 2014-ben bejelentett – az alapító Steve Jobs egyébként már 2008-ban közölte, hogy szeretne beszállni az iparba.
A jelenlegi pletykák szerint az iPhone gyártója 2025 környékén juthat el odáig, hogy valósággá válik az elképzelés
– addigra pedig várhatóan az elektromos autó már tömegtermék lesz.
Ezzel párhuzamosan a Google (illetve anyacége, az Alphabet) már négy éve kijött az önvezető autójával, majd aztán úgy döntött, hogy elsődlegesen inkább a szoftverekre akar fókuszálni. A Tesla pozíciója tehát a piacon kiemelkedő.
Egy évtizeddel azután, hogy bejelentették a Model S-t, és hat évvel azt követően, hogy az első darabot leszállították, egyetlen más cég sincs a világon, amely igazi versenytárssá nőtte volna ki magát.
Bár a világ nagy autógyártói rendszeresen hangsúlyozzák, hogy hamarosan lenyomják majd a Teslát, még a legerősebbek – a BMW vagy a Mercedes – is nagyon messze vannak attól, hogy egyáltalán csak megközelítsék Elon Musk társaságának sikerét az elektromos autó szektorban.
A Tesla ráadásul végigjárta a rázós utat, és megtanulta, hogyan ötvözze az autóipari hagyományokat a modern szoftverek technológiáival – mindez perekkel, hibákkal és csúszásokkal járt. Mi több, átharcolta magát az automatizált gyártásig, és a fejlett robotok segítségével végre rájött, hogyan állíthat elő heti 6 ezer járművet.
Most azonban a Tesla fordulóponthoz érkezett, ahogy a cég rendre igen negatív sajtót kap,
Elon Musk pedig döbbenetes sikerrel és gyorsasággal rombolja le a maga köré felépített szupersztár-képet.
Eközben nemrég felmerült, hogy a cég visszavonulna a nyílt piacról, és világossá vált, hogy a Teslának erős stratégiai partnerekre van szüksége.
A legjobb vásárló azonban nem Szaúd-Arábia lenne – ahogy azt Musk a Twitteren jelezte –, mivel az ország érdekei alapvetően különböznek a Tesláétól. Noha a szaúdi királyság éppen távolodik az olajtól a high-tech felé, az elektromos autók és a napenergia mégis erősen lenyomhatja az olaj árfolyamát, veszélyeztetve ezzel a szaúdi olajkészletek értékét.
A nagy technológiai cégek azonban komoly lehetőségekkel kecsegtetnek – hangsúlyozza a MarketWatch-on megjelent elemzésében Vivek Wadhwa, a Harvard Law School professzora. Az olyan óriásoknak ugyanis, mint az Apple vagy a Google, van elég pénze, megfelelő technológiája, valamint marketingereje ahhoz, hogy kiaknázza és továbbfejlessze a Tesla által felépítetteket.
Az Apple másik nagy előnye a hatékony gyártási stratégiákban és az igen erős értékesítési láncban rejlik. A Tesla pedig a technológiai platformok teljesen új tárházát nyújthatná át, aminek köszönhetően közösen számos új terméket hozhatnának létre. Az Apple-nek ráadásul nagy szüksége lenne egy jelentős újításra, ha fenn kívánja tartani az ezer milliárd dolláros piaci értékeltségét.
Az iPhone 2007-es kiadása óta ugyanis a cég nem állt elő semmilyen igazán nagy hatású termékkel
– írja az elemzés. A Tesla azonban egészen új területeket nyitna meg az Apple számára, beleértve a gépjárműveket, az energiatárolást, valamint a napenergia-technológiát is.
Ezzel párhuzamosan az Apple kiválóan tudná használni a szoftvereit a Tesla járművekben,
vagyis lényegében létrejöhetne az iCar.
Így a Teslákban olyan komplex, felhasználóbarát szoftver válna elérhetővé, amely egyetlen operációs rendszer alatt hozná kapcsolatba az Apple termékeit és szolgáltatásait.
Ha pedig mindehhez hozzászámoljuk az Apple világklasszis gyártási- és készletmenedzselését is, akkor a Teslával kiegészülve új típusú autókra is lehetne számítani, különböző formákban és méretekben – ráadásul alacsonyabb áron. Ezzel pedig be lehetne törni olyan, eddig áthatolhatatlannak bizonyuló piacokra is, mint Kína vagy India.
A Google érdekeltségei szintén összekapcsolhatók lennének a Teslával – mondja Wadhwa. Bár a Google-nek nincs olyan erős gyártási kapacitása, mint az Apple-nek, a térképei, illetve az önvezető szoftverei elképesztően hasznosak lehetnének a Tesla autókkal összekapcsolva.
A főiránytól leválasztott vállalat, a Wymo kifejezetten az önvezető autókkal foglalkozik,
azonban ha a Google összeolvadna a Teslával, a cég kizárólag a szoftverekre koncentrálhatna, míg a Tesla vinné az autógyártási vonalat.
A Morgan Stanley egyébként nemrég 175 milliárd dollárra becsülte a Wymo értékét, amihez képest a Tesla 70 milliárdos ára nem lenne túlságosan megterhelő a Google anyacége számára.
Egy esetleges üzlet azonban elképesztő távlatokat nyithatna meg a feleknek.
Noha egyelőre úgy tűnik, hogy a fent vázolt összeolvadásoknak igen kicsi a realitása – főleg, hogy Musk még 2013-ban visszautasította a Google ajánlatát – az elemzés egyértelműen rámutat, hogy ha a vállalat komolyabb bajba kerül, Musk olyan lépésre is rászánhatja magát, amely aztán valóban komoly változásokat hozhat a világban.