Olyan jelentős ázsiai feltörekvő piacok is komoly pofonokat kaptak idén az emelkedő olajár miatt, mint India vagy Indonézia. Noha a nyersolaj világpiaci ára ebben a hónapban csökkenéseket mutatott, nagyjából 15 százalékos a drágulás 2018 eleje óta.
Ezzel együtt az üzemanyag importköltségét még jobban föltolja, hogy a feltörekvő piacok devizái folyamatosan gyengülnek az amerikai dollárral szemben. Mindez pedig már azt eredményezte, hogy a gazdasági növekedések lassulása mellett, például Indiában már tüntetések is voltak, aminek következtében a kormánynak be kellett avatkoznia az üzemanyagpiacon – írja a CNBC.
A probléma pedig egyre szélesebb körben érezhető, mivel több országban is igen negatívan érinti a folyó fizetési mérleget a magas olajár – mondta a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) vezetője, Faith Birol egy szingapúri konferencián.
Hozzátette, két fő lefelé ható nyomás nehezedik a globális olajkeresletre. Az egyik magas olajár, amely sok országban közvetlenül érinti a fogyasztói árakat. A másik pedig az, hogy a világgazdaság növekedése veszít a lendületéből.
A legsúlyosabb helyzet azonban Délkelet-Ázsiában érezhető, mivel ebben a térségben a kereslet igen gyorsan emelkedik, azonban a kitermelés csökken, ami azt eredményezi, hogy
a régió egyre inkább nettó importőr lesz nemcsak az olaj, de a gáz és a szén piacán is
– figyelmeztetett Birol.
Noha a lassulás valóban fenyegető, Birol hangsúlyozta, az üzemanyag fogyasztással kapcsolatos általános kilátások továbbra is növekedést vetítenek előre. Miközben az elektromos autók terjedése várhatóan elhozza majd a növekedési csúcsot a dízel- és benzintermékek keresletében a következő években, továbbra is komoly beruházásokra lesz szükség a finomítók területék. Erre elsősorban a légiközlekedés növekvő üzemanyagigénye miatt lesz szükség, vagyis egyre nagyobb kereslet lesz a top minőségű termékekre.
Következésképpen
a globális olajkereslet az elektromos autók térnyerése ellenére is tovább fog nőni,
ahogy egyre nagyobb szerepet kapnak a piacon a petrolkémiai és a légiközlekedési szereplők – összegezte a prognózist Birol.
Ezzel párhuzamosan viszont arra lehet számítani, hogy robbanásszerűen megugrik majd a cseppfolyósított földgáz (LNG) iránti kereslet.
Az IEA vezetője úgy látja,
a globális LNG kereskedés mértéke 2023-ra átlépheti a napi 500 milliárd köbméteres határt.
Ez azt jelentené, hogy a piac a harmadával bővülne a következő öt év során.
Birol hozzátette, mindössze három ország (Katar, Ausztrália és az Egyesült Államok) adhatja 2023-ra a világ teljes LNG kínálatának a 60 százalékát. Emellett a kereslet igen erősen növekedhet Délkelet-Ázsiában, ahol az IEA számításai szerint az energiaszektornak 50 milliárd dollárnyi beruházásra lesz szüksége 2040-ig, ahhoz hogy lépést tudjon tartani a fogyasztással. Ez a jelenlegi beruházási szint duplája.
Mindazonáltal az LNG szektornak a jelentős növekedési potenciál ellenére is komoly versennyel kell majd szembenéznie, különösen a megújuló energiák, illetve a fejlett energiatárolási technológiák felől.
Ezek ugyanis tisztábbak, mint a fosszilis üzemanyagok, ráadásul az áruk is folyamatosan csökken.
Ennek kapcsán Birol kiemelte, több olyan ország is van, ahol a napenergia jó úton jár ahhoz, hogy a legolcsóbb új áramforrás legyen.