A fosszilis üzemanyagokat használó hajók – az elemzések szerint – még a szárazföldi közlekedés károsanyag-kibocsátásánál is jobban szennyezik a környezetet. Az üzemeltetés során jelentkező emisszió súlyos károkat okoz a klímának.
Számítások szerint a világ nagy tengerjáró hajói egy nap alatt annyi üvegház-hatásssal járó anyagot juttatnak a légkörbe, mint több millió közlekedő autó együttesen.
A norvég Hurtigruten nevű cég ezért bejelentette, megkezdik hajóik átállítását gázüzemre. Így a jövőben azok biogázt, illetve LNG-t (liquefied natural gas, cseppfolyós földgáz) használnának.
Noha mindkét energiahordozó terheli a környezetet, de ennek mértéke lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos kőolajszármazékok használata. A gázüzemű meghajtások paraméterei minden tekintetben kedvezőbbek azoknál,
s nem utolsó szempont az sem, hogy a technológia folyamatos fejlődése és elterjedése miatt egyre olcsóbbak is lesznek.
A hajózási vállalat az északi sarkkörre és az Antarktisz térségbe is szervez hajóutakat. A Föld mindkét térsége a fenntarthatósági és környezetvédelmi törekvések kiemelt területeinek számítanak. Ezért a 125 éve működő cég nemrégiben száműzte az egyszer használatos műanyagokat is a hajók fedélzetéről.
A biogáz előállításához pedig a tengeri halak élelmiszeripari feldolgozása során keletkező organikus hulladékot használnák. A cég azt mondja, a norvég halfeldolgozásban a hulladék jelentős része egyszerűen a földekre kerül, a lebomló anyagokból felszabaduló metángáz pedig a légkörbe jutva, gyengíti azt.
A hajós cég a továbbiakban a metángáz „begyűjtése” érdekében dolgozná fel a halhulladékot, amit az élelmiszergyártás már nem hasznosít.
Daniel Skjeldam, a Hurtigruten ügyvezetője közölte: Norvégiában mind a hajózás, mind a halászat, mind pedig az erdőgazdálkodás fontos és nagy gazdasági szektor, melyek sok embernek adnak munkát.
Hozzátette, ezek révén mind Norvégia, mind a többi északi ország jelentős mennyiségű szerves hulladékkal rendelkezik, amit megfelelő innovációval biogázként hasznosíthatnának. Ez további üzleti lehetőséget jelentene a cégeknek.
Az óceánjárókat üzemeltető vállalatnál azt is elmondták, a biogázas ötletet eldöntöttnek tekintik, és hozzálátnak a megvalósításához. Céljuk, hogy a 17 hajót számláló flottájukból legkevesebb 6 vízi jármű 2021-re már a környezeti terhelés szempontjából jóval kedvezőbb gázhajtással működjön.