A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Raiffeisen Bank Zrt. (Raiffeisen Bank) a személyi kölcsöneit érintő – televízióban, elektronikus levelekben, közterületi és online felületeken megjelenő – kereskedelmi kommunikációjában miként tesz eleget a vonatkozó jogszabályi előírásoknak.
A jegybank eljárása során a bank 2017. évi reklámjait tekintette át.
A vizsgálat feltárta, hogy a Raiffeisen Bank az általa értékesített személyi kölcsönöket úgy népszerűsítette, hogy a kommunikáció (reklámozás) során a teljes hiteldíjmutató (THM) értékét nem kellően figyelemfelkeltő módon jelenítette meg.
A bank a különböző hirdetéstípusoknál ugyanis a törvényi előírás ellenére hangsúlyosabban (kiemelkedő betűmérettel és többszínű feltűnő mintás grafikával) tüntette fel a hitelkamat mértékét, mint az összes hitelköltséget bemutató (és így értelemszerűen magasabb értékű) THM-et.
Az MNB további jogsértésként állapította meg, hogy a Raiffeisen Bank a hitelkamat mértékét is tartalmazó
reklámjaiban a jogszabályban előírtnál alacsonyabb (egymillió forintos) hitelösszegen alapuló számítás feltüntetésével szerepeltette a hitel költségeit,
a visszafizetendő összeget, a futamidőt és a törlesztőrészleteket is bemutató reprezentatív példát. A vonatkozó jogszabály szerint ugyanakkor – egymillió forint felett is igényelhető hitelnél – a reprezentatív példát hárommillió forint hitelösszegű és öt év futamidejű egyenletes törlesztésű hitelre kell meghatározni.
A THM olyan százalékos mutatószám, amely egy évre vetítve tartalmazza a lakossági hitelek (pl. személyi kölcsön, hitelkártya, áruhitel, folyószámlahitel, jelzáloghitel) szerződésszerű teljesítéséhez kötődő valamennyi, a hitelhez és az adott pénzügyi intézményhez kapcsolódó, a tőkén felül fizetendő terhet (kamatot, egyéb költségeket és díjakat).
Ha egy pénzügyi intézmény reklámokban, hirdetésekben a THM értékén kívül kamatot vagy más költséget is feltüntet, akkor ugyanitt reprezentatív példával – többek között – a teljes visszafizetendő összeget, a futamidőt és a törlesztőrészletek nagyságát is jól láthatóan és könnyen érzékelhetően be kell mutatnia.
Az MNB a vizsgálata nyomán feltárt jogsértések miatt ma közzétett határozatában
a Raiffeisen Bankkal szemben 11 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki,
és kötelezte az intézményt a vonatkozó előírások jövőbeni betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank többek között figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlatok – tekintettel a vizsgált hiteltermék népszerűsítését célzó kommunikációs eszközökre – a fogyasztók széles körét érinthették.
Az MNB továbbá felhívta a figyelmet arra, hogy
a THM nem tartalmazza a hitel kamatának jövőbeni változásából eredő kockázatot,
vagyis nem szemlélteti az esetleges kamatemelkedést és az ezzel járó törlesztőrészlet-növekedést sem. Ezért – a lakáshitelekhez hasonlóan – a személyi kölcsönök esetében is célszerű a kockázatosabb változó kamatozású termékek helyett a hosszabb kamatperiódusú, fix kamatozású hiteleket választani.