Több tízezer magyarországi gluténérzékeny és családja életét teszi könnyebbé a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesülete és a SPAR kezdeményezése, amelynek köszönhetően a hazai fejlesztésű gluténmentes sajátmárkár termékeken is megjelenik a nemzetközi, jól ismert védjegy, az áthúzott gabona szimbólum.
Ez a védjegy a mellette megjelenő egyedi regisztrációs számmal együtt jelenti azt, hogy ezek a termékek ellenőrzöttek, megfelelnek az érvényes jogszabályoknak és az AOECS Szabványának.
Azaz, az ilyen jelzéssel ellátott termékek, eleget tesznek az Európai Coeliakiás Egyesületek Szövetsége kidolgozta szigorú követelményeknek is.
A nemzetközi fejlesztésű SPAR free from termékcsalád a gluténmentes kategóriában már jó ideje rendelkezik ilyen regisztrációs számmal. Most a magyarországi előállítású élelmiszerek kapcsán – a LÉOE-vel megkötött licencszerződésnek köszönhetően – nyílt meg a lehetőség arra, hogy az áruházlánc a hazai gyártókkal is fejleszthessen biztonságos és ellenőrzött gluténmentes saját márkákat.
A probléma jelentőségét jelzi, hogy világszerte legalább 70 millió embert érint a glutén- vagy lisztérzékenység.
Magyarországon a lakosság 1-2 százalékát érintheti a coeliakia, vagyis minden ötvenedik ember lisztérzékeny, még akkor is, ha nem tud róla.
Az autoimmun betegséget a kalászos gabonafélékben található fehérje, a glutén váltja ki a genetikailag érintett emberekben. A változatos tünetekkel, bármely életkorban jelentkező betegség nem gyógyítható, de a szigorú és élethosszig tartó gluténmentes étrenddel a tünetek mérsékelhetőek, vagy megszüntethetőek.
Az új saját márkás gluténmentes termékeink is úgy teszik egyszerűbbé a lisztérzékeny vásárlóink mindennapjait, hogy kedvező ár-érték aránnyal rendelkeznek, miközben garantáltan biztonságosak"
– mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Ugyanakkor - ahogy az Origo megírta - a gluténmentes élelmiszerek forgalma
gazdaságilag is egyre nagyobb súlyt képvisel.
A globális kereskedelmi piac a 2011-es 1,7 milliárd dollárról 2016-ra 3,5 milliárd dollárra nőtt, és a várakozások szerint 2020-ra 4,7 milliárdra ugorhat az Euromonitor számításai szerint.