A csütörtöki tőzsdezárást követően tette közzé tavalyi negyedik negyedéves gyorsjelentését az Amazon, melyből kiderült, a vállalat árbevétele 72,4 milliárd dollárra emelkedett, ami mintegy 20 százalékos növekedés az egyé évvel korábbi szinthez képest, és meghaladta az elemzői várakozásokat is. Az üzemi eredmény 3,8 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest.
A társaság profitja 3 milliárd dollárra (részvényenként 6,04 dollár) emelkedett a 2017 negyedik negyedévében mért 1,9 milliárdról (részvényenként 3,75 dollár).
A tavalyi egész éves eredmény ezzel együtt az árbevétel frontján 232,9 milliárdos volt, ami 31 százalékos bővülésnek számít, a nyereség pedig 10,1 milliárd volt (részvényenként 20,14 dollár), ami jelentős növekedés az egy évvel korábbi 3 milliárd dollárhoz (részvényenként 6,15 dollár) képest. A 2018-as üzemi eredmény mindeközben megháromszorozódott, és a 2017-es 4,1 milliárd után tavaly már 12,4 milliárd dollár volt.
Az idei első negyedévre az Amazon vezetősége 56-60 milliárd dolláros bevétel mellett 2,3-3 milliárd dolláros üzemi eredményre számít.
A jelentésnek azonban van egy különösen izgalmas része. Az Amazon ugyanis tavaly először láthatta át, hogyan teljesít egy egész évben a fizikai üzletláncának egyik zászlóshajója, a Whole Foods Market, melyet 2017-ben vásárolt meg mintegy 14 milliárd dollárért.
Az eredmény pedig elég kiábrándító a többi ágazathoz képest.
A vállalat fizikai üzletei ugyanis csupán 4,4 milliárd dolláros bevételt hoztak össze 2018 utolsó negyedévében (az ünnepi szezonban!), ami 3 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi szinthez képest. Az Amazon pénzügyi vezetője, Brian Oslavsky ezt egyrészt azzal indokolta, hogy részben a Whole Foods üzletek nyitvatartási eltéréseinek kiigazítása áll a háttérben, másrészt a Prime Go online megrendelések bár a Whole Foodsra vonatkoztak, mégis az online értékesítési számokban jelentek meg.
Következésképpen a menedzsment úgy számolt, hogy valójában nagyjából 6 százalékos volt a Whole Foods növekedése,
de a vállalat nem közölt pontos számokat ahhoz, hogy ez valóban ellenőrizhető legyen – írja a MarketWatch elemzése.
De még ha el is fogadjuk az Amazon számításait, akkor is erősen szembetűnő, hogy a cég más területeihez képest a fizikai üzletek bővülése finoman szólva is halovány. A teljes online eladások ugyanis 13 százalékkal, az Amazon Web Services (ezek alapvetően a felhő-szolgáltatások) bevétele 45 százalékkal, míg az egyéb szolgáltatások kategóriája 95 százalékkal erősödött.
Noha az Amazon folyamatosan csökkentette a Whole Foods árait, azonban
ez nem volt elégséges ahhoz, hogy megnyerjék vele a fogyasztókat, ráadásul a dolgozók is egyre elégedetlenebbek
– mondta Daniel Kuros, a Benchmark elemzője. Kuros egyébként a jelentés közzététele előtt úgy számolt, hogy a fizikai üzletek teljesítménye 5 százalékkal 18,45 milliárd dollárra fog emelkedni 2019-ben, míg 2020-ban újabb 5 százalékkal 19,37 milliárdra.
Az tehát világosan látszik, hogy az Amazon számára a Whole Foods eddig messze nem volt olyan sikeres, mint a vállalat egyéb üzleti ágazatai. A MarketWatch elemzője szerint amíg a vállalat nem lesz képes elégséges mértékben csökkenteni az árakat, addig ez a helyzet nem is fog érdemben megváltozni.