A palládium unciánkénti árfolyama csütörtökön közel 2 százalékos drágulás mellett megütötte az 1505 dolláros szintet is, ami rekord magasságnak számított. Ezzel a fém jó úton halad ahhoz, hogy februárban az egymást követő hetedik havi emelkedést hozza össze – írja a Bloomberg. A nemesfémek egyébként általában is szépen teljesítettek a nap folyamán. Az arany, az ezüst és platina egyaránt emelkedéseket mutatott.
A palládium az elmúlt időszakban igen jelentős áremelkedésen ment keresztül, és több mint háromszorosára drágult a 2016 januárjához képest.
Ráadásul a Citigroup elemzői szerint bőven van még tér a további áremelkedéshez. A bank úgy látja, valamilyen sokkhatás kellene ahhoz, hogy újra egyensúlyba kerüljön a fém piaca, máskülönben egyenes út vezethet az 1600 dolláros árfolyamhoz.
A globális hiány ugyanis egyre csak fokozódik a palládium piacán, és idén már drámai növekedésről beszélhetünk, ahogy az autóipar egyre inkább távolodik el a dízelmeghajtású járművektől. Éppen ezért egyes elemzők úgy látják, ha nem fog látványosan megemelkedni a kínálat – amire a következő években nem igazán lehet számítani –, akkor egyértelműen még további drágulásra kell felkészülni.
Ezzel szemben viszont vannak olyanok is, akik megkérdőjelezik a mostani rali jövőbeni tartalékait.
A kínai autóeladások ugyanis csökkentek januárban, ráadásul úgy, hogy tavaly két évized után először volt tapasztalható egész éves gyengülés a világ második legnagyobb gazdaságának autópiacán.
Ehhez jön még, hogy az európai és észak-amerikai autópiacok folyamatosan zsugorodnak az autó- és fuvarmegosztó szolgáltatások terjedése miatt, vagyis egyre kevésbé lesz szükséges a saját jármű tulajdonlása.
Az autóiparban különösen fontos palládiumot elsősorban két országban termelik ki.
A kínálat több mint 80 százaléka Oroszországból származik a nikkel melléktermékeként, de kiemelkedő szereplőnek számít Dél-Afrika is.
A palládium sajátossága azonban, hogy a kínálata erősen függ más nyersanyagok kitermelésétől, illetve az ezekbe irányuló beruházásoktól.
Éppen ezért azok a bányacégek profitálnak a leginkább a palládium drágulásából, melyek ezekben az országokban működnek. A Dél-Afrikában kitermelő Anglo American Platinum például a héten jelezte, az autókereslet várhatóan tovább fog nőni, miközben a járművek átlagos mérete is emelkedik, ráadásul a károsanyag-kibocsátási szabályok is szigorodnak. Mindezek együtt pedig azt vetítik előre, hogy a hiány kitartó lesz a palládium piacán, vagyis jöhet még további drágulás is.
Vannak azonban olyan elemzők is, akik szerint a palládium felfutása nem fenntartható hosszú távon. Carsten Menke, a Julius Baer Group elemzője szerint ugyanis a piac lényegében beárazta a kínálati hiányt.
Következésképpen lehetséges, hogy a deficit hosszabb ideig kitart, de ez nem jelenti azt, hogy az áremelkedés is ugyanilyen hosszan megmarad.
A bank éppen ezért nem is változtatott a palládiumra kiadott 12 hónapos célárán, amely továbbra is 1000 dollár unciánként.