Mérföldkőhöz közelít az afrikai technológiai szektor, ahogy a kontinens Alibabájának is nevezett Jumia kedden benyújtotta a kezdeti nyilvános részvénykibocsátáshoz (IPO) szükséges papírokat az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez. A lagosi székhelyű Jumia e-kereskedelmi cég lehet ugyanis az első afrikai technológia társaság, amely New Yorkban lép tőzsdére – írja a MarketWatch.
Ráadásul a Jumia 2016-ban már átlépett egy nemzetközileg is fontos határt, amikor a Goldman Sachs részesedést vásárolt a nigériai cégben.
A vállalat becsült értéke akkor ugyanis elérte az 1,2 milliárd dollárt, vagyis a Szilícium-völgy szótára szerint unikornissá vált
– olyan startuppá, melynek becsült értéke legalább 1 milliárd dollár.
A Jumia emellett nemzetközileg is igen népszerű a nagyvállalati befektetők körében. A cég nagyjából 770 millió dollárt vont be korábban olyan szereplőktől, mint a francia Pernod Ricard italgyártó, az Orange telekommunikációs vállalat, a dél-afrikai MTN Group vagy a német Rocket Internet.
Mindez nem is meglepő, elnézve a Jumia népszerűségének robbanásszerű növekedését. Az e-kereskedelmi platform 2012-es alapítása óta már 14 afrikai országban van jelen, és olyan jól ismert vállalatok termékeit értékesíti, mint az Apple, a Huawei, a Procter & Gamble, a Pampers vagy a Nike.
A Jumia online piacterének összesen több mint 81 ezer aktív kereskedője van, és tavaly 4 millió felhasználó vette igénybe a szolgáltatását.
A Jumia vezérigazgatója, Sacha Poignonnec egyelőre nem jelölt meg pontos dátumot az IPO-hoz, de egy interjúban jelezte, az amerikai szabályozások alapján legalább 15 nap kell a papírok benyújtását követően ahhoz, hogy megkezdjenek bármilyen részvényértékesítési tevékenységet. Az üzlet mögött vezető tanácsadóként a Morgan Stanley áll.
Az sem véletlen, hogy a kockázati tőkebefektetők egyre nagyobb figyelemmel követik az afrikai e-kereskedelmet, illetve a kontinens egyre bővülő fogyasztói piacát. A McKinsey kutatása szerint ugyanis
a földrész fogyasztói aktivitása 2100 milliárd dollárra erősödhet 2025-ig,
és ennek akár 10 százalékát is adhatja az online kereskedelem.
A Jumia ezzel együtt még nem termelt nyereséget, azonban a bevételi fronton igen jól áll. A legutóbbi adatok szerint a cég 2017-ben 93,8 milliárd eurónyi bevételt hozott össze, ami 11 százalékkal haladja meg a 2016-os szintet. A 2018-as évre vonatkozó számokat várhatóan április 4-én teszi közzé az alapításban is segédkező Rocket Internet.