Bár az azokon végzett tranzakciók száma növekszik, egyre kevesebb ATM áll rendelkezésre Indiában, ahol amúgy is az egyik legalacsonyabb a 100 ezer emberre jutó berendezések száma globális viszonylatban: 22, míg például Kínában 81, Oroszországban 164. Az utóbbi két évben számuk drasztikusan csökkent, aminek főként az az oka, hogy üzemeltetésük egyre drágább, így egyre többet kell leállítani azokból.
A jelenségről az Origo már írt ebben a cikkében. Az üzemeltetői költségek növekedésének egyik oka az, hogy az Indiai Nemzeti Bank új bankjegyeket vezetett be, ezel kezelésére pedig át kellett állítani a gépeket. Ugyanakkor a jegybank új elvárásokat fogalmazott a berendezések biztonsági előírásaira vonatkozóan, amelyek teljesítése szintén jelentős költséget jelent a pénzintézeteknek és az üzemeltetőknek.
A felhasználói oldalon pedig az alacsony területi lefedettség mellett az is probléma, hogy más bank automatájának használatakor számottevő többletköltséget kell fizetni.
Erre ugyanakkor sokan rákényszerülnek az ATM-ek leállítása miatt.
A bankjegykiadó gépek ügye egyre inkább országos jelentőségűvé válik, és egyesek úgy látják, az akörüli feszültségek aláássák a Narendra Modi miniszterelnök meghirdette pénzügyi törekvéseket, melyeknek fontos eleme az, hogy a lakosságot egyere inkább leszoktassák a készpénzről, és a banki, digitális szolgáltatások irányába tereljék. 2014 óta a Modi-kormány 355 millió embernél érte el, hogy azok banki szolgáltatást vegyenek igénybe, számlájuk legyen ahová fizetésüket kapják, és ahol csak lehet, bankkártyát használjanak.
A probléma azonban az, hogy India hatalmas vidéki területein az emberek, ha akarnák sem tudnák mellőzni a készpénzt a mindennapokban.
A banki szolgáltatások ugyanis sokfelé még elég fejletlenek. Teljesen általános jelenség az, hogy a vidéken élők havi fizetésüket egészében kiveszik egy automatából, hiszen ahol élnek, ott csak készpénzzel tudnak vásárolni a kereskedőknél is.
"Az ATM-ek számának csökkenése a lakosság nagy részét, különösen az alacsony státuszú személyeket komolyan érinti" - jelzi Rustom Irani, a Hitachi Payment Services, az egyik ottani bankjegy automata cég vezetője, aki szerint is a penetráció, azaz a lefedettség, rendkívül alacsony. Csak minden ötödik ATM található vidéken, ám a lakosság jelentős része ilyen térségben él. Minden második most üzemelő ATM bankfióknál van.
Indiában ugyanakkor terjed a mobilbankolás, méghozzá rohamosan, elsősorban a fiatalabb generációk körében.
Az elmúlt öt évben 65-szörösére emelkedett az így végzett tranzakciók száma.
Egyes kommentárok szerint a bankjegyautomaták száma az így is tapasztalható, iparági átalakulások miatt is csökken, és ez megállíthatatlan folyamat. Épp ezért viszont új befektetések sem jelennek meg abban, tehát nem lehet számítani az automaták számának növekedésre.
Most egyébként nagyjából 220 ezer üzemel azokból Indiában, kevesebb, mint a 2018-as pénzügyi év első felében. Akkor csak a jegybank mintegy 1000 berendezést állított le, miután több banki akvizíció részeként racionalizálási intézkedéseket vezetett be.