Bár az Inditexnek van a legnagyobb ruházati hálózata, 2012 óta 297 üzletét zárta be, vagyis 15 százalékkal csökkent a fizikai boltjainak a száma. A boltbezárások ellenére azonban a Zara növelte eladásait saját országában, Spanyolországban.
Az Inditex spanyolországi nettó kiskereskedelmi területe növekedett az elmúlt pénzügyi évben – állítja egy névtelen forrás, ugyanakkor számokat nem közölt.
Az üzletbezárások ellenére nem csökkent az alkalmazottak száma, mivel mindenkit egy másik üzletbe helyeztek át.
A cég stratégiája továbbra is a fizikai üzleteken alapul, és ezek növelése kockázatos lépés lehet akkor, amikor a vásárlók egyre inkább az online világban vásárolnak. Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában például már az Amazon a legnagyobb ruházati eladó.
A fogyasztók vásárlási szokásai átalakulnak, az üzletekben vásárlás már a másodlagos helyszín az online térrel szemben, de még mindig értékelik a rendkívül kiemelkedő üzleteket"
– mondta Alistair Witte a Comgest európai részvényportfólió menedzsere.
Az Inditex tervének sikere vagy sikertelensége segíthet annak megállapításában, hogy az online értékesítés és a nagy üzlethálózat kombinációja a tömegáruk piacán működőképes stratégia-e.
Bilbaó központjában például tavaly egy háromszintes üzletet nyitott a Zara egy történelmi épületben
– amelyet márványoszlopok, óriási csillárok és ólomüveg ablakok díszítenek – miközben három kisebb üzletét bezárta.
Az Inditex világszerte mintegy 7.500 áruházzal rendelkezik, aminek egynegyedét teszi ki a Zara márka – a céghez tartozik a Bershka, Stradivarius és a Pull & Bear is. Az Inditex bolthálózata kétszer nagyobb, mint a Gap üzletei, és körülbelül 2.500-al több, mint a svéd H&M hálózata.